Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Bioetanoliautojen huomiointi
Peruspositiivinen
23. tammikuuta 2017 kello 13.25.21
Toivoisin, että E85-bioetanolia käyttävät autot huomioitaisiin siten, ettei käyttömaksut menisi bensiini-CO2-päästöjen mukaisesti, vaan E85-CO2-päästöjen mukaisesti.
Biopolttoainekuski
24. tammikuuta 2017 kello 0.14.43
Ei nykymalliin CO2-putkenpäätuotoksen mukaan, koska siinä biolpolttoaineen CO2 katsotaan yhtä pahaksi kuin fossiilinen CO2. Jätepohjaista RE85:ta pitäisikin verottaa vain sen bensiinikomponentin osalta (eli 15% kokonaisvolyymista).