Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Verotuksella voi ohjata
Kulkea pitää, vaikka vähällä rahalla
23. tammikuuta 2017 kello 15.01.03
Autokantaa pitäisi uudistaa niin, että verotuksella (erittäin matala autovero ja vuotuinen käyttömaksu) suosittaisiin erityisesti vähäkulutuksisia, pienipäästöisiä, sähkö, hybridi ja kaasuautoja. Tavoitteena tulisi olla, että vuotuisesta uusiutuvasta autokannasta enemmistö olisi ekoautoja.
Kaikilla ihmisillä ei ole rahaa uusia paljon kuluttavaa autoaan, vaikka mieli tekisikin, joten päätöksentekijöiden tulisi miettiä sitä miten esimerkiksi pienituloinen voi vaihtaa paljon kuluttavan vanhan auton? Voisiko sellaisen romuttamisesta saada sellaisen palkkion, että omistaja voi ostaa paremman tilalle? Voisiko kädenojennusta tarjota erityisesti yli 200 g päästäville autoille vanhoille autoille? http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autovanhus-saastuttaa-uuden-auton-valmistusta-enemman/dutkBth3