Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Se vaikuttaa jo nyt
Fraude
23. tammikuuta 2017 kello 19.09.28
Nykyinen käyttömaksuhan perustuu juuri tähän. On kuitenkin siinä mielessä huono, että maksan myös niiltä päiviltä jolloin en aja.
Trafin sivuilla olevan LIVE-laskurin tulos omalla kohdallani antaa tuloksen, jonka mukaan km-perusteisella asiakasmaksulla kustannukset nousevat runsaat 80 euroa vuodessa ja kiinteillä asiakasmaksuilla 610 euroa. Ajosuoritteeni vuodessa on noin 5000 km. Autoni on vanha, mutta ruostevapaa ja kaikin puolin hyvässä kunnossa. Ajokilometrejä mittarissa n. 70000. Automarkkinoilla se on arvoton, mutta riittää minulle mainiosti. Km-pohjaisen maksun voisin juuri ja juuri hyväksyä, mutta kiinteillä asiakasmaksuilla perittävää maksua en hyväksyisi. Ehdottomasti paras vaihtoehto olisi Autoliitonkin esittämä polttoaineen hinnassa perittävä maksu.