Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöjen vähentämisessä maksettavat verot ja kustannukset käytetään ympäristöbonuksena uusien innovaatioiden ja autojen kehittämiseen
@Hk_94
23. tammikuuta 2017 kello 21.10.01
Kulkuneuvojen päästöjen vähentämiseen vaikutettaisiin sillä, kun maksetaan autoveroa, silloin autoverosta kertyvät verorahat käytettäisiin ympäristöbonuksena, jolla voimme edistää markkinoilla uusia innovaatioita ja kalustoa (sähköautoja, biokaasuautoja ja itseohjautuvia autoja). Samalla, kun autoveroa maksetaan päästöjen vähentämisestä, samasta maksetaan myös polttoaineveroa (bensiini, erikoisbensiini, diesel, smartdiesel). Polttoaineveron maksamisesta käytetään myös verorahat ympäristöbonuksena uusien autojen kehittämiseen ja markkinointiin autokaupoissa- ja vuokraamoissa (sähköautot, biokaasuautot, itseohjautuvat autot). Päästöjen vähentäminen koskee myös joukkoliikennettä, jossa busseista linja-autoista maksettavat kustannukset ja verot käytetään ympäristöbonuksena, jotta liikenteessämme olisi enemmän sähköbusseja, biokaasubusseja, itseohjautuvia busseja. Ja samoin taksiliikennekin laitetaan päästöjen vähentämisessä samoille kustannuksille ja veronmaksuille ympäristöbonuksena, jolloin kaikista taksimatkoista, kustannuksista ja päästöjen vähentämisistä taksi-autojen kohdalla edistetään taksien kohdalla uusia taksi-autoja (sähkötaksit, biokaasutaksit, itseohjautuvat taksit).