Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Bernerin esitys lisää suuripäästöisiä autoja liikenteessä
Guy69
23. tammikuuta 2017 kello 21.18.35
Autoveron poistuessa ihmiset alkaa ostamaan suurempi päästöisiä autoja autoveron poistumisen tiputtaessa niiden hintaa rajusti. Vähäpäästöisen auton hinta tippuu vain 2000 euroa. Käyttömaksu on lillukanvarsia tuohon verrattuna