Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöt vaikuttavat jo hintaan polttoaineveron muodossa
joskus autoillut
23. tammikuuta 2017 kello 23.03.48
Ei ole järkevää kehitellä monimutkaisia ja kalliita järjestelmiä liikkumisen laskutukseen, kun polttoaineverossa eniten kuluttavat ja eniten päästöjä aiheuttavat maksavat myös eniten. Kilometrimaksukin mittaisi vain kilometrejä, mutta ei todellisia päästöjä. Siis päästöjen pitää näkyä polttoaineen hinnassa.