Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Sähköautojen verotus 100g/km luokkaan,
hmmmmm
24. tammikuuta 2017 kello 6.06.14
Mielestäni tässä suhteessa ns. vapaamatkustajia ei pidä olla ja sähköautojen yleistyessä pitäisi päättää, että niiden verotustaso olisi 100g /km saastuttavien luokan mukainen.
Myös vanhoja autoja, erityisesti kevyitä ja vähäkulutuksisia pikkuautoja ei pitäisi rankaista korkeammilla veroilla. Eli kevyemmille autoille, joiden moottoritilavuus on alle 1,2l pitäisi säilyttää alempi verotustaso.