Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöt huomioitu jo polttoaineen hinnassa.
Juhis
24. tammikuuta 2017 kello 7.38.24
Päästöt on huomioitu jo polttoaineen hinnassa. CO2-päästöt ovat suoraan verrannolliset polttoaineenkulutukseen. Mitä enemmän auto kuluttaa, sitä enemmä CO2-päästöjä. Polttoaineen hinta sisältää jo veron ja enemmän kuluttavan auton omistaja maksaa jo tankatessaan enemmän veroa.
Suuremmat erikoisautot ja työkäytössä tarvittava kalusto kuluttaa usein selkeästi enemmän polttoainetta ja vaihtoehtoista kalustoa ei usein ole olemassa. Siksi on epäoikeudenmukaista rangaista tällaisen auton omistajaa suuremmilla käyttömaksuilla tai autoverolla. Suurempi verotus tapahtuu jo autoa tankatessa.
Sähköautot eivät ole vielä tällä hetkellä kilpailukykyinen vaihtoehto kaikissa käyttöolosuhteissa ja kaikkiin käyttötarpeisiin.