Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöt
Turhautunut
23. tammikuuta 2017 kello 9.49.13
Ajoneuvon päästöjen pitäisi vaikuttaa liikkumisen hintaan, mutta niin pitäisi monen muunkin asian.
On älytöntä katsoa asiaa yksipuolisesti siitä näkökulmasta millä ajat, jos ei huomioida miksi ajat juuri sillä?
Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuutta ostaa pienipäästöistä ajoneuvoa eivätkä kaikki mahdu pienipäästöiseen autoon, koska jollain vähemmistön edustajilla (suurperheet) voi olla enemmän kuin 2 lasta.
Vaikka nykyinen ajoneuvovero-malli on siedettävä, ei siinäkään huomioida kuin yksipuolisesti päästöjen vaikutus hintaan.
Pienituloinen suurperhe ajaa "pakon edestä" "suuripäästöisellä" ajoneuvolla, koska ei ole varallisuutta ostaa uutta autoa tai omistaa montaa autoa, eikä asua kaupunkien keskustoissa.
Kun taas suurituloiset voivat halutessaan asua suurkaupungin sydämmessä, käyttää julkisia sekä omistaa monta 'ihan sama mitä päästää' -autoja.
Ehdotetussa uudessa mallissa pienituloisella suurperheellä ei olisi varaa pitää autoa lainkaan, ei mahdollisuutta työssäkäyntiin ja siirtyisivät valtion kustannuseräksi.
Näinkö saadaan aikaan tasa-arvoinen Suomi 100v.?
Bonden
23. tammikuuta 2017 kello 10.29.44
Just näin. Meidän 3-lasten perheelle tulisi 1200 € lisälasku vuodessa. Laskisin että tulis 1700 € alennus mikäli olisin kaupungissa asuva sinkkumies joka ajaisi vain vähän uudella citymaasturilla.