Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästörajat ja linjaukset selviksi
Auton ostaja
23. tammikuuta 2017 kello 9.57.13
Uuden auton ostajan kannalta olisi tärkeä saada mahdollisimman selkeät rajat maksuille. Näihin rajoihin pitäisi myös valtion sitoutua. Sitoutuminen on tietysti vaikeaa, kun kansanedustajat pääsevät noita muuttamaan.
Mikä on diesel-autojen verokohtelu jatkossa? Euroopassa dieseleitä ollaan vähentämässä, entä Suomessa. Mikäli jatkossa diesel-autojen verokohtelu muuttuu kireämmäksi, niin se tulee tehdä nyt tehtävän muutoksen myötä.
Myös bensa-autojen päästörajat pitää päättää heti aluksi. Mikä on jatkossa paljon kuluttava? Entä vähän kuluttava? Entä hybridit? Nythän ne saavat huomattavaa etua verrattuna todellisiin päästöihin. Saako jatkossa?
Sähköautot ovat harvalle vielä vaihtoehto, mutta myös niiden saama konkreettinen etu pitää olla selvä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.