Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästötasapaino
Martti
23. tammikuuta 2017 kello 10.04.42
Kyllä, jos käyttäjällä on mahdollisuus kohtuullisen kustannusraamin sisällä itse valita, käyttääkö vähemmän vai enemmän saastuttavaa ajoneuvoa.
Virkistyskäytössä suora kyllä.