Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
liikenneverkon rahoitusongelma
varallisuuden käyttö
23. tammikuuta 2017 kello 13.53.43
"Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Tieliikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7-8 mrd. euroa. Tästä summasta noin 1,9 mrd. euroa osoitetaan liikenteeseen. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman ?"
Tieverkon ikääntymistä on syytä korjata yksinkertaisesti käyttämällä autoilijoilta peritty verotulo tähän tarkoitukseen.
Näkisin myös yleisesti valtiollisten hankkeiden ja ulkoistettujen palveluiden käytön tarkempaa kustannusvastaavuutta.
Ulkoistus ei ole säästötapa, ellei siitä ole analyysejä pitkälle aikavälille olemassa.
Valtion omaisuuden hallinta on myös eräs asia joka on tuntunut kovin eräissä tapauksissa lyhytnäköiseltä. Sähköverkkojen, televerkkojen, tv-jakelukanavien, eräiden kemian alan yhtiöistä luopuminen.
Nämä hyödyt ovat hetkellisiä ja kuitenkin ne ovat osa kansallista infrastruktuuria.
On mielestäni lyhytnäköistä vuokrata esim. omaa tv-jakeluverkkoa takaisin omaan käyttöön ulkomaisesta omistuksesta...
Ehkäpä on muitakin syitä, joissa liikenneverkon rahoituksen vaje tuntuu omituiselta, jos autoilijat maksavat 8 Mrd € ja
tieverkko saa käyttöönsä 1.5 Mrd €.