Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Valtion budjetista
Make
23. tammikuuta 2017 kello 16.20.34
Valtion budjetista rahat tieliikenteeseen. Yksinkertaista. Poliitikothan nämä päätökset tekevät. Ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä ohjata autoilijoilta kerättyjä veroeuroja tiestön yms. kunnossapitoon. Käytännössä kaikki suomalaiset käyttävät tiestöä joko itse autoillen taikka välillisesti. Ei ne kurkut itsekseen markettiin lennä. On todella härskiä alkaa pelkästään auton omistajia kuppaamaan vaikka tiestö palvelee meitä kaikkia. Tässä on näemmä tarkoitus tehdä rahaa yksityisille palveluntuottajajille yhteisen edun nimissä.
Itselläni on muutaman kk ikäinen uusi auto vuosimallia 2016 ja härski liikenneministeri ehdottaa verohelpotuksia vain 2017 hankittuhin autoihin. Jotain tolkkua tähänkin! Kaikille nykyisille autonomistajille kuuluu laskea verohyöty jos tällaiseen hulluuteen ollaan menemässä.
Täytyy kyllä sanoa, että tämä ehdotettu malli on kaiken kaikkiaan täysin järjetön. Budjetin kautta asia täytyy hoitaa, ei niin että tästä kakusta pääsee yksityiset yritykset vuolemaan rahaa kansalaisten kustannuksella.
Ossian
23. tammikuuta 2017 kello 17.03.35
Olen samaa mieltä kuin nimimerkki Make. Ongelma on se, että meillä on liikenneministeri, joka ei jostain syystä pidä puoliaan tai halua järjestää liikenteelle rahaa budjettineuvotteluissa. Liikenteeltä kerätyistä veroista käytetään aivan liikaa muihin tarkoituksiin. Keskusta siis vaihtakoon ministeriään.
Yksinkertainen
23. tammikuuta 2017 kello 19.09.34
Tämän vuoden valtion budjetissa on varattu perusväylänpitoon tienpidon osalta 736 miljoonaa. JOS tämä summa kerättäisiin autoilijoilta ja käytettäisiin tieliikenteeseen niin summa saataisiin kasaan esim. 245 euron vuotuisella verolla kaikilta liikennekäytössä olevilta autoilta. Tarkennuksena että 1,9 miljardia sisältää vesiväylät, radanpidon, länsimetron ja muut hyödylliset hankkeet jotka kustannetaan autoilijoilla. Ongelmana toki tässäkin mallissa markkinahäiriö poistuvasta autoverosta ja polttoaineen rajusta hinnanmuutoksesta johtuen.