Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Bernerin liikenne-esityksen rahavirrat ja valaan siirrot

Käyttäjän profiilikuva

pekka
23. tammikuuta 2017 kello 16.40.47


Päästäkseen selville isojen poliittisten manöövereiden ytimestä kannattaa seurata rahavirtoja ja vallan siirtymisiä.
Nyt autoilijoilta kerätään veroina ja veroluontoisia maksuina 8 miljardia €., joista vain osa menee liikenteeseen. Bernerin mallissa nämä menot 8 miljardia euroa kerätään tieosakeyhtiöön, josta valtio omistaa 65 ja maakunnat 35 %. Teiden operatiivisesta suunnittelusta vastaa yhtiön hallitus ja yhtiökokous strategiasta ja osingon jaosta.
Ensiksi koko liikenne viedään eduskunnan ja hallituksen valvonnan päätöksen teon ulkopuolelle osakeyhtiönlukkojen taakse.
Toiseksi valtion budjetista viedään tieyhtiöön 8 miljardia €. Se on pääosin pois valtiovarainministeriön vastuualueelta. Se on myös pois nykyisillä tieveroilla ja maksuille nyt kustannetuista koulu- ja sosiaalihoidon menoista (6 miljardia €) . Kokoomus ei tätä niele. Mistä rahat koulutukseen ja soteen?
Kolmanneksi maakunnat pääsevät käyttämään 28 miljardin € (0,35x8) liikevaihdosta syntyvät voitot ja saavat taseeseensa 35% teiden nykyarvosta. Käytännössä tämä mahdollistaa mm. maakuntaveron, jonka autoilijat maksavat. huttunenpekka.blogspot.fi

Ilmianna |