Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Nykyinen systeemi hyvä.
@Teknikko
23. tammikuuta 2017 kello 19.04.18
Nykyinen tierahoitus, polttoainevero + auton käyttävero on toimiva systeemi. Eli sitä enemmän maksat, mitä enemmän ajat. Bensa-asemien mittaria on vaikea huijata, mutta gps- paikannuslaitteen saa helposti pimeäksi amatöörikin. Tuollainen seurantamenetelmä söisi valtion tiebudjettia enemmän, kuin mitä se toisi rahaa.
Lisärahoituksena pitäisi harkita ulkomaisten autojen, ja raskaan liikenteen tiemaksuja. Eli kaikki ulkomaisissa kilvissä rajan yli tulevat joutuisivat maksamaan tietyn suuruisen tien käyttömaksun esim. ajan mukaan. Ei sen tarvitsisi olla edes kovin suuri (esim. 5-10e./viikko) , kun se toisi rahaa valtion kassaan huomattavan summan. Vaatii tietysti puomit ja rahastuksen niin itä kuin länsirajoillekkin , mutta eihän se voi olla niin, että tänne vaan ajetaan ja käytetään suomalaisia teitä suomalaisten verorahoilla.