Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Helppoa, mutta ei lvm:lle
Tiedemies
23. tammikuuta 2017 kello 20.14.14
Nykymallia kehittämällä, maltillisin muutoksin ja meillähän on tähän oma malli, budjetti josta voidaan osoittaa rahaa sinne mihin halutaan. Ketuttaa muutenkin, että nyt isoimmaksi ongelmaksi on nostettu teiden kunto kun meillä vanhukset makaa vaipoissaan tarhattuna, työttömiltä ja vähäosaisilta otetaan, mutta lvm onneksi tietää mikä on se pahin ongelma. Menkää samaan jonoon vm:n oven taakse kuin muut verovaroja mankuvat, saatte sieltä saman kohtelun kuin muutkin.
Nykymallissa veronkeräyskustannukset muutaman miljoonan, Bernerin mallissa jotain epämääräistä toiminnan tehostumisesta, jonka mukaan autoilija säästää. Trafin laskurin mukaan säästöä symtyy, mutta virtuaalivaluutassa, tosimaailmassa kaikille tulisi,isompi lasku postissa ensi vuonna ja sitten kun kunnat ja firmat tulevat mukaan rahastamaan, jotain vielä ihan muuta.
Jos tämä toteutetaan, tulee kapina.