Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Tievero
Hämeenlinnasta
23. tammikuuta 2017 kello 8.59.39
Olisiko mahdollista muuttaa auton käyttömaksu ja käyttövoimavero muotoon tiemaksu? Maksu perittäisiin kaikilta suomen teillä liikkuvilta ajoneuvoilta (Antaisi suomalaisille logistiikkayrityksille tasoitusta ulkomaista kilpailua vastaan). Maksu porrastettaisiin ajoneuvon tyypin ja käyttötarkoituksen mukaan. Maatalouskoneilta pienin, Ammattiliikenteeltä pienempi, kuin yksityisautoilta. Maksun suuruuteen voisi vaikuttaa häkä ja hiilidioksidi päästöt, eikä moottorin tyyppi. Uusien autojen verotusta voisi keventää pienissä erissä useamman vuoden ajalla. Uusien autojen verottamisessa voisi huomioida päästöt. Sähköauto ei sekään ole haitaton, sähköntuotannon päästöt ja sähköntuotannon riskit, sekä kantaverkon kestävyys. Sähköautosta pitää samanlailla kerätä veroa, laskennallisen haitan mukaan.
Sähköautotietoutta
23. tammikuuta 2017 kello 19.30.43
"Maksun suuruuteen voisi vaikuttaa häkä ja hiilidioksidi päästöt, eikä moottorin tyyppi. ... Uusien autojen verottamisessa voisi huomioida päästöt. Sähköauto ei sekään ole haitaton, sähköntuotannon päästöt ja sähköntuotannon riskit, sekä kantaverkon kestävyys. Sähköautosta pitää samanlailla kerätä veroa, laskennallisen haitan mukaan. "
Sähköautojen päästöistä on eräs selvitys julkaistu, se ei ole sellaisenaan Suomeen sopiva, mutta suuntaa-antava, tuskinpa
paikalliset olot tuloksiin suuresti vaikuttavat.
Ei sähköauto ole mikään ratkaisu, mikäli tarkastellaan päästöjä joilla on viestitetty sähköautoilun autuutta.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-sahkoautojen-likainen-pikku-salaisuus-3436102