Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Ei höntyillä
Maltilla
23. tammikuuta 2017 kello 9.03.55
Lisätään ajoneuvoveron osuuttaa autoveropotin pienentyessä. Ajetaan hitaasti ja maltilla vuosikausien kuluessa autovero nollaan ja korvataan se täysimääräisesti ajoneuvoverolla, korottamalla sitä autoveropotin pienenemisen tahtiin. Tehdään pitkäaikaiset liikenneverkon kehittämissuunnitelmat, joiden puitteissa saadaan EU rahoitusta ilman veronmaksajille kalliiksi käyvää yhtiöittämismalliakin. Tähän voisi sitouttaa kaikki puolueet, jottei linja vaihtuisi hallituskausien välillä.
Kuinka Bernerin mallissa huolehdittaisiin, että uudehkoilla autoilla ajavat eivät joudu maksamaan tuplamaksuja? Ensin autovero ja sitten nämä uudet maksut. Uudehkoilla autoilla täytyisi olla määräaikainen vapautus maksuista. Esimerkiksi ennen autoveron poistoa ostetut autot olisivat vapautetut maksuista 8 vuoden ikäisiksi asti.
Kansa ei halua satelliittijärjestelmää. Ei ajeta siihen piiloreittejä pitkin, kun kansa on tahtonsa voimakkaasti ilmaissut.