Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Yksityistäminen turvallisuusriski
Stop pörssiyhtiöille
23. tammikuuta 2017 kello 9.21.22
Väyläyhtiö on susi jo syntessään. Ruotsissa ja Britanniassa on rautateiden yksityistämisen jälkeen todettu laadun kärsivän merkittävästi.
Sama koskee Suomen väyläyhtiötä.
"Yksityistämisen virhe oli myydä rataverkko pörssiyhtiöksi, jota kiinnosti enemmän osakkeiden tuotto kuin rataverkon ylläpito, jota yhtiö ei näyttänyt edes osaavan. Yksityistämisen jälkeen tapahtui Britanniassa kolme suurta junaonnettomuutta, joista vuoden 2000 Hatfieldin onnettomuus johtui nimenomaan yksityisen ratayhtiön osaamattomuudesta. Yksityinen yhtiö kaatui konkurssiin, kun paljastui, miten kallis rataremontti oli edessä rataverkon kunnon palauttamiseksi. Rataverkko päätyi takaisin valtion hallintaan."