Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Yksityistäminen
Hapeir
23. tammikuuta 2017 kello 10.10.44
Hei! Olen aidon markkinatalouden kannattaja (selvyyden vuoksi korostettakoon asiaa). Tässä kulkuyhteyksien rakenteellisessa uudistuksessa kannattaa pitää maltti mielessä. Katsokaa/verratkaa Carunan sähkönsiirtoverkon markkinalähtöistä ulkoistusta; yksityinen toimija (sijoitusyhtiö) ja hinnat kohti koillista. Sama käymässä tässä liikenneinfran tapauksessa. Kannattaa pitää mielessä, että tässä harvaanasutussa ja vähäväkisessä maassa on olemassa luontaisia hyväksyttyttäviä julkisomisteisia monopoleja, jotka on syytä pitää valtiovallan (meidän kaikkien) omistuksessa ja hoidossa. Mielestäni sähkönsiirto ja liikenneinfra ovat ainakin tällaisia toimialoja (verkkoihin/infraan tehty jo mittavat investoinnit; ei ole olemassakaan realista markkinalähtöistä "kakkosvaihtoehtoa") Jos halutaan markkinalähtöisiä muutoksia, niin myydään eniten tarjouskilpailussa maksavalle ja sitten ihmetellään suu ymmyrkäisenä tulevia hintamuutoksia. Vähän kuin kovalla pakkasella laskisi housuihinsa; ensin lämmittä ja sitten viluttaa ja pitkään. Nyt olisi syytä hienosäätää nykyisen mallin heikkouksia/puutteita/etuja ja unohtaa pääosin esitetty uusi malli. T: kansalainen pohojosesta