Ruusuja ja risuja sekä vapaita ajatuksia ja pohdintoja suunnitelman jatkotyöstämiseen.
Perustiedot
Päättynyt: 23.2.2018
Ruusuja ja risuja sekä vapaita ajatuksia ja pohdintoja suunnitelman jatkotyöstämiseen.
Vapaamuotoisia kommentteja
Tuula Liehu
19. helmikuuta 2018 kello 18.43.27
Numeroiduilla kohdilla viittaan järjestämissuunnitelman numerointiin
1. Johdanto
-Järjestäjän tehtävistä: korostaisin myös tuottajille maksettavien korvausten lisäksi myös tuottajille tulevien sanktioiden määrittelyä, omavalvonnan korostamista ja tuottajanjatkuvaa raportointivelvollisuutta
2. Maakunnan tehtävät
- lisäisin vielä kolmannen sektorin ja vapaaehtoistoimijoiden ottamista mukaan
- asiakkaan rooli;asiakkaan mukaan ottaminen aidosti palveluja suunniteltaessa ja niitä annettaessa; kokemusasiantuntijat mukaan
6.2. Maakunnan ja kuntien välinen yhteistyö
- ehdotan hyte-työssä tehtävän yhteistyön ottamista esille tässäkin kohdassa; kokemusasiantuntijat mukaan
7. Kansalaisten osallisuus
- ehdotan myös lapsiasiainneuvottelukuntaa tai vastaavan perustamista
- tuottajat velvoitetaan keräämään ja raportoimaan asiakaspalautteet järjestäjälle; asiakaspalautetta tulee kerätä säännöllisesti samalla mittarilla koko maakunnassa tai mielellään koko valtakunnassa
8.4. Tiedonhallinta
- tuottajilta edellytettävä sähköistä sosiaali-ja terveydenhuollon asiakastietojärjestelmiä, jotka tuottavat myös raportointitiedon tilaajalle
14.Lupa- ja valvontatehtävät
- puuttuuko sosiaali- ja terveyspalvelujen osuus?
17.12.5 ja 17.12.7 Lyhytaikainen osastohoito ja sairaalan vuodeosastohoito
-onko ristiriitaa saatavuus ja saavutettavuus-kohdissa: mielestäni molemmissa kohdissa voi olla, että ko. palvelua on saatavilla vähintään yhdessä toimipisteessä maakunnan alueella
17.17.6.
- mikä ero on lähisairaalalla ja liikelaitoksen sairaalalla- eikö kaikki osastohoito ole liikelaitoksen sairaaloissa annettavaa?
17.17.9. Veteraanikuntoutus
- ei ole mainittu kuten kaikissa muissa siitä, mikä taho tekee asiakassuunnitelman ja päätökset (ei-valinnanvapauden piirissä oleva taho ja viranomainen tekee päätökset)
Maakunnalle tulevien kustannusten osuus puuttuu vielä, mutta on erittäin oleellista ne arvioida realistisesti, nykyinen kustannustaso on vain viitteitä antava. Palveluja tuotetaan uudella tavalla, jolloin kustannuksetkaan eivät voi olla saman suuruisia. Tämä on eräs vaikeimmista osioista, koska tuottajien pitää pystyä tuottamaan palvelut sovitulla laatutasolla. Mikäli on vielä näin että maakunta ei saa lisärahoitusta kuin erityistapauksissa, tulee kustannusten osua todella "nappiinsa".
Tarkemmissa palvelukuvauksissa on syytä kuvata palvelu mahdollisimman yksiselitteisesti mutta tarkasti: mitä halutaan, miten, millä tavalla, millä mittareilla mitataan, mikä on tuottajan osuus, mikä on maakunnan liikelaitoksen osuus, mikä on maakunnan osuus, mitä sanktioita seuraa mikäli tavoitteet eivät toteudu, mikä on tuottajan osuus valvonnassa , mikä tilaajan.