Ei käyttöoikeutta.

Keskustelu: Yläkouluselvitys 2018

Puhekupla 111
Keskustelu | Tervon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kysy, kommentoi tai vinkkaa! - se ihan pieninkin arkinen asia, joka askarruttaa ja jonka haluaisit jakaa.

Tähän keskusteluketjuun toivotaan kuntalaisten kommentteja suunnittelun ja vaihtoehtoisten mallien valmistelun pohjaksi.

Perustiedot

Päättynyt: 31.12.2018

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kysymyksiä

Käyttäjän profiilikuva

Piia Ursinius
15. syyskuuta 2018 kello 18.11.52

Hei.
Minulla on kolme lasta (kaksi vuotta on aina ikäero sisarusten välillä). Jos Tervon yläaste lakkautetaan, niin lapset joutuvat toiseen kuntaan kouluun. Kun yksi lapsi pääsee (vai joutuu?) Karttulaan, niin pääseekö toinen lapsi samaan kouluun automaattisesti ja täysin varmasti? Entä jos sinne ei mahdu? Joutuuko lapsi menemään sitten eri kouluun? Jos toinen lapsi joutuu Vesannolla, niin sitten minulla on kaikki kolme lasta eri koulussa (1.lapsi Karttulassa, 2.lapsi Vesannolla ja 3.lapsi Tervossa). Tämä olisi ihan kauhea tilanne koko perheelle! Vanhempi joutuisi tekemään kolmen koulun kanssa yhteistyötä (mikä kuormitus vanhemmalle! Kolmen koulun käytäntöjen omaksuminen, henkilökunnan opettelu...). Sisarukset eivät näkisi toisiaan koko koulupäivän aikana (heille tulisi myös täysin eri kaveripiirit).
Voiko tämmöistäkin käydä? Mielestäni näin kauhea tilanne voi olla täysin mahdollista. Jos Tervossa koulu säilyisi, vanhemmilla on luottamus kouluun, opetukseen ja lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen.
Itse alan miettimään, että onko järkevämpää asua sellaisessa paikassa, missä on varmuus koko peruskoulu opetuksesta ja lasten kokonaisvaltaisesta kehityksestä.

Itse olen ollut ilman autoa ja yksi peruste autottomuuten oli se, että asun kylällä ja kaikki palvelut ovat lähellä. Onko muita samassa tilanteessa eli ilman autoa tai vaikka ilman ajokorttia? Mitäs sitten tehdään, jos oppilas sairastuu koulun aikana ja vanhempi ei pääse toiselta paikkakunnalta hakemaan lasta? Onko kunta velvollinen hoitamaan kuljetuksen? Vai mitä tehdään siinä tilanteessa? Onko kuitenkin parempi vain muuttaa palveluiden perässä toiseen kuntaan? Tällä hetkellä omistan auton, mutten tiedä omaa auto-tulevaisuutta ja ehkä on autottomia/kortittomia perheitä/vanhempia.

Mielestäni peruskoulu ja sen opetus on peruspalveluita, jotka kuuluvat kuntaan kuin kuntaan automaattisesti eikä sitä pidä kilpailuttaa ja/tai ostaa muualta. Mitä tämä loputon kilpailuttaminen maksaa kunnalle? Mitä menee sen myötä virkamiesten palkkoihin (varmasti menee useampi tunti, kun he miettivät esim minne yhtäkkiä 17 seiskaluokkalaista laitetaan)? Mutta näköjään mikään, ei edes perusopetus, ole enää varmaa nyky yhteiskunnassa.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Minna Jaakkola
19. syyskuuta 2018 kello 9.57.05

Piia Ursiniuksen kannanotto omalla nimellä, oman perheen tilanteesta ja siihen liittyvistä huolista on rohkea teko, johon nähdäkseni kukaan muu tällä palstalla ei ole yltänyt kertoen avoimesti henkilökohtaisesta elämästään. On surullista katsoa, kun harvinaisen avoimeen keskusteluavaukseen aikuiset ihmiset (?) reagoivat anonyymisti peukku alaspäin.

Voisiko seuraava keskustelualusta olla sellainen, joka ei edistä "puskista alasampumista?". Vuorovaikutustaitojen ja hyvien sosiaalisten suhteiden edistäminen on asia, johon kovasti vetoamme koulukeskustelussa lasten tulevaisuuden kohdalla. Onko meidän aikuisten kohdalla hallussa vuorovaikutustaidot ja avoin, rakentava keskustelu, jossa esitetään argumentteja asiallisesti puolesta ja vastaan? Millaista esimerkkiä itse näytämme?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Anne Jäntti
19. syyskuuta 2018 kello 20.26.03

Minulta myös erittäin suuri hatunnosto Piialle!
Rehellistä pohdintaa siitä, jos oppilaat ohjattaisiin Tervosta muualle kouluun. Täysin aito ja asiallinen huoli, jota ei ole tähän asti nostettu esille.

Ihmetyttää kovin täällä tuo peukkujen jako. Minnaa kompaten: aikuiset ihmiset! Ei tänne kukaan halua kirjoittaa jos kaikki teilataan heti peukuilla. Tätä ennen on teilattu vaan niitä kommetteja, jotka haluaisivat pitää koulun omalla kylällä. Jännä juttu.

Ilmianna |