Keskustelu: Yläkouluselvitys 2018

Puhekupla 111
Keskustelu | Tervon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kysy, kommentoi tai vinkkaa! - se ihan pieninkin arkinen asia, joka askarruttaa ja jonka haluaisit jakaa.

Tähän keskusteluketjuun toivotaan kuntalaisten kommentteja suunnittelun ja vaihtoehtoisten mallien valmistelun pohjaksi.

Perustiedot

Päättynyt: 31.12.2018

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Esteellisyyksien selvittäminen

Käyttäjän profiilikuva

Kaija
5. lokakuuta 2018 kello 8.10.20

Kuntaliiton asiantuntijat ovat ohjeistaneet päättäjiä ja viranhaltijoita esteellisyyksien mietinnässä kouluverkkoratkaisujen käsittelyssä ja päätöksenteossa:

(Kuntaliiton muistio) ”Päätöksentekomenettely kouluverkon muutoksissa”, 22.2.2018, Riitta Myllymäki, Erika Leinonen ja Marja Lahtinen):

”Kouluverkkoasiassa esteellisyyskysymykset nousevat esille, koska monella valmistelijalla ja päättäjällä tai heidän läheisillään on jonkinlaisia intressejä asiassa. Intressit liittyvät useimmiten työpaikan mahdolliseen vaihtumiseen tai siihen, että oma tai läheisen lapsi joutuu mahdollisesti vaihtamaan koulua.

Esteellisyyden ilmoittaminen, arviointi ja ratkaisu kuuluvat ensisijaisesti asianomaiselle henkilölle itselleen (Hallintolaki 434/2003 29.2 §). Myös Kuntalain 410/2015 97.5 §:ssä korostetaan henkilön vastuuta esteellisyyden ilmoittamisesta ja puolueettoman käsittelyn varmistamisessa.

Esteellisyys tarkoittaa käsittelykieltoa, joka koskee kaikkia asian ratkaisun vaiheita ja kaikkia toimia, jotka voivat vaikuttaa jollakin tavoin tehtävän päätöksen sisältöön.

Esteellistä henkilöä voidaan kuitenkin kuulla asiantuntijana. Työryhmän työskentely voidaan rinnastaa asiantuntijan kuulemiseen, mikäli työryhmä antaa vain selvityksiä, mutta ei tee toimenpide-ehdotuksia. Sivistyslautakunnan päätöksen (Siv.ltk § 51, 26.4.2018) mukaan työryhmä käsittelee valmistellut asiat ennen sivistyslautakunnan käsittelyä. Valmistelutyön edetessä työryhmä tekee sivistyslautakunnalle esitykset vaihtoisista malleista pedagogisten, taloudellisten, lukujärjestysteknisten ja kuljetuksiin liittyvien reunaehtojen sekä huoltajilta, oppilailta, kuntalaisilta ja opetushenkilöstöltä saadun palautteen perusteella.

Kouluverkkoasian valmistelussa, lautakuntakäsittelyssä ja kunnanhallituksen käsittelyssä esiteellisyyttä arvioidaan Hallintolain 28 §:n esteellisyyssäännösten perusteella. Sovellettavaksi tulevat ns. intressijäävi (28.1 § 3. kohta): Virkamies on esteellinen, jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulle läheiselleen. Arvioitavaksi saattaa jossakin tilanteessa tulla myös Hallintolain 28.1 §:n 7 kohdan mukainen yleislausekejäävi: Luottamus henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu.

Valtuutetun esteellisyys valtuustoasiassa arvioidaan Kuntalin 97.1 §:n nojalla: Valtuutettu on valtuustossa esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee henkilökohtaisesti häntä tai hänen Hallintolain 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettua läheistään.

Esteellisyysarvioinnissa on merkitystä sillä, kuinka konkreettisesta asiasta päätetään. Jos valmistellaan kouluverkkoa koskevaa ratkaisua ottamatta kantaa yksittäiseen kouluun, voi ”erityisen hyödyn tai vahingon” edellytys jäädä täyttymättä. Jonkin nimenomaisen koulun lakkauttamista käsiteltäessä tilanne voi olla toinen. KHO:n oikeuskäytännössä esteellisyysarvioinnissa on pantu painoa mm. sille, että valmistellaan koko kuntaa koskevaa koulujärjestelyä. Mitä suppeammasta asiakokonaisuudesta on kysymys, sitä todennäköisempää on asian käsittelyyn osallistuneen esteellisyys intressijäävin perusteella.

Lakkautusuhan alla olevan koulun rehtorin esteellisyys on tulkinnanvarainen. Näin ollen häntä ei ole suositeltavaa nimetä kouluverkkotyöryhmän jäseneksi. Työryhmä voi kuulla häntä asiantuntijana."

Sivistyslautakunnan ja työryhmän jäsenet, joilla on lapsia tai yhteys oman tai läheisen työpaikan säilymiseen, rehtori sekä minä lautakunnan esittelijänä olemme jääväämässä itsemme saatuamme valmistelutyön valmiiksi. Sivistyslautakunta kokoontuu ensi tiistaina 9.10.2018 käsittelemään asiaa ja esittämään kunnanhallitukselle ja sitä kautta valtuustolle täydentävien jäsenten nimeämistä sivistyslautakuntaan ja kunnahallitukseen yläluokkia koskevaa päätöksentekoa varten.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Vakava
8. lokakuuta 2018 kello 14.23.01

Herää väistämättä kysymys, onko kunnassa sitten muussa päätöksenteossa huolehdittu tähän mennessä jääviysasioista. Paljon on päättäjissä sukulaisia keskenään.
Pieni ei ole kaunista, jos tapahtuu muotovirheitä sen takia ettei ole riittävästi esteettömiä päättäjiä.
Olisiko ollut viisautta tai vieläkin olisiko mahdollista ottaa asiaan ulkopuolinen puolueeton selvittäjä?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Kaija ja Petteri
15. lokakuuta 2018 kello 10.24.28

Vakava kirjoitti:

Herää väistämättä kysymys, onko kunnassa sitten muussa päätöksenteossa huolehdittu tähän mennessä jääviysasioista. Paljon on päättäjissä sukulaisia keskenään.
Pieni ei ole kaunista, jos tapahtuu muotovirheitä sen takia ettei ole riittävästi esteettömiä päättäjiä.
Olisiko ollut viisautta tai vieläkin olisiko mahdollista ottaa asiaan ulkopuolinen puolueeton selvittäjä?

Ulkopuolisia asiantuntijoita on selvityksen valmistelussa käytetty. Kuntaliiton perusopetuksen asioita hoitavan lakimiehen ja perusopetuksen erityisasiantuntijan näkemyksiä on kuultu useaan otteeseen selvityksen tekemisen aikana. Lisäksi on otetu huomioon Kuntaliiton kehittämispäällikön sekä kuntalain ja hallintomenettelyn tuntevan lakimiehen näkemykset.

Sivistyspalveluiden konsultointiyrityksen johtavaan konsulttiin on oltu yhteydessä pariinkin kertaan. Nähtyään tähän astiset valmistellut aineistot, hän on todennut niiden olevan asiantuntevasti ja perusteellisesti tehtyjä.

Työryhmässä, sivistyslautakunnassa, kunnanhallituksessa ja valtuustossa asian käsittelyn ja päätöksenteon hoitavat esteettömät esittelijät ja luottamushenkilöt. Rehtoria ja hallintojohtajaa voidaan kuulla toimielimissä asiantuntijoina ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa.

Ilmianna |