Tässä keskustelussa voit kommentoida oppimisympäristöselvityksen ensimmäisen vaiheen toimenpide-esityksiä. Kommentteja käydään läpi yleisötilaisuudessa sekä niitä hyödynnetään oppimisympäristöselvitykseen liittyvässä päätöksenteossa.
9.10. klo 18 Yleisötilaisuus nykyisen Hermannin koulun / kansalaisopiston isossa auditoriossa (Ylhäistentie 2)
HUOM! Selvitys kokonaisuudessaan sekä liitteet löytyvät klikkaamalla tämän sivun alaosassa olevaa linkkiä Näytä lisätiedot.
Salon kaupunginhallitus asetti 7.11.2017 työryhmän tekemään selvitystä kaupungin oppimisympäristöstä ja sen mahdollisuuksista vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Päätöksen mukaan oppimisympäristöselvityksestä tulisi löytyä toimenpide-ehdotukset seuraavien linjausten toteuttamiseksi:
- Miten varmistetaan uuden opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten säilytetään koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus?
- Miten varmistetaan vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten edistetään koulutilojen monipuolista käyttöä?
Työryhmässä on 15 jäsentä, jotka edustavat opetuslautakuntaa, lasten ja nuorten palveluja (varhaiskasvatus, perusopetus, lukiokoulutus ja nuorisopalvelut), tilapalveluja ja nuorisovaltuustoa. Työryhmän puheenjohtajana toimii opetuslautakunnan puheenjohtaja Annika Viitanen.
Oppimisympäristöselvitys toteuttaa oppimisympäristöuudistuksen ja Oppiva Salo –hankkeen muodostamaa strategista kärkihanketta. Oppimisympäristöuudistuksella pyritään varmistamaan oppilaiden tulevaisuuden osaamistarpeet, elinvoimaiset oppimisympäristöt ja niitä tukevat monikäyttöiset tilaratkaisut. Oppiva Salo 2018 – 2020 on kehittämisohjelma, jossa kehitetään systeemisesti oppimista, opettajuutta, pedagogista johtamista, oppimisen teknologiaa sekä oppimisen analytiikkaa ja muuntojoustavia oppimistiloja. Kaupungin kärkihankkeet hyväksyttiin osana kaupunkistrategiaa keväällä 2018.
Kaupungin koulu- ja päiväkotirakennusten peruskorjaustarpeiden ja sisäilmaongelmien vuoksi selvitys vaiheistettiin ja ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset painottuvat Halikon, Perniön ja Salon keskustan kouluihin ja päiväkoteihin. Selvitystyössä on mukana kiireellisiä, nopeasti toimenpiteitä vaativia esityksiä, jotka johtuvat nykyisten rakennusten sisäilmaongelmista tai puutteellisesta kunnosta. Tällä hetkellä perusopetuksen oppilaista 12 % opiskelee väistötiloissa.
Oppimisympäristöselvitystyö jatkuu laajempana selvityksenä kakkosvaiheessa, jossa tarkastelun kohteena on koko päiväkotien, koulujen ja nuorisotilojen palveluverkko. Toisessa vaiheessa tarkastellaan tilojen monipuolista muuntojoustavaa käyttöä palvelujen järjestämisen kannalta.
Toimintojen tarkastelu voi tarkoittaa uudenlaisia yksiköitä, esimerkiksi päiväkotia ja koulua samassa rakennuksessa tai pienten lasten koulua. Tarkastelun kohteena ovat päiväkotien, koulu- ja nuorisotilojen kunto sekä miten säilyttää koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus oppilasmäärien laskiessa.
Toisen vaiheen selvityksessä tarkastellaan myös miten voidaan rakentaa oppilaille laajempaa kielipolkua. Koulujen johtamiselle ja johtajuuden kehittämiselle tulee varata aikaa, joten yhtenä tarkastelun kohteena on vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen tulevaisuuden kouluissa.
Ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset:
Hermannin koulu: Ylhäistentien tien kiinteistön muuttaminen Hermannin koulun käyttöön. Kotitalousluokkien rakentaminen ja muuntojoustavat oppimistilat. Liikuntatilojen ja käsityötilojen rakentaminen Ylhäistentielle / uudisrakennus.
Aikataulu: 8/2021
Uskelan koulu/Kavilankatu: Kavilankadun (luokat 1-6) siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Torikadun muutostyöt muuntojoustaviksi oppimistiloiksi (1-6 lk.) sekä pihan muutostyöt. Aikataulu: 8/2020
Kansalaisopisto: Kansalaisopiston siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Aikataulu: 8/2020
Kirkonkylän koulu, Perniö: Uudisrakennus; oppimisen tilat (1-6 lk.), liikuntatila, kotitalousluokat (7-9 lk.), käsityötilat (1-9 lk.), kansalaisopisto (musiikinopetustila), nuorisotila. Aikataulu: 8/2021
Saurun koulu, Perniö: Saurun koulun toiminnan lakkauttaminen ja siirtäminen Kirkonkylän koulun uuteen koulurakennukseen
Aikataulu: 8/2021
Ollikkalan päiväkoti: Päiväkodin siirtäminen Ollikkalan kouluun. Aikataulu: 2019
Märynummen koulu: Uudisrakennus
Vaihtoehto 1: 1-2 lk. + 1 oppimistila, ruokailutila, päiväkoti ja nuorisotila
Vaihtoehto 2: 1-4 lk. + 1-2 oppimistilaa, ruokailutila, päiväkoti, nuorisotila ja liikuntasali
Aikataulu: 8/2021
Märynummen päiväkoti: Toiminnan siirtäminen Märynummen koululle uudisrakennukseen. Aikataulu: 8/2021
Halikon lukio
Vaihtoehto 1: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, toiminta Salon lukion tiloissa
Aikataulu: 8/2021
Vaihtoehto 2: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, osa uuden yhteisen lukion toiminnasta IoT Campuksella
Aikataulu: 8/2021
Sinilinnun päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Kärävuoren päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Tämmöseen säätämiseenkö on aikaa ja rahaa?
Järjenkäyttö sallittu
2. lokakuuta 2018 kello 22.15.31
Tarkastelen nyt ensisijaisesti Halikon lukion yhdistämistä Saloon. Mielestäni erityisesti Halikon lukion oppilaita, opettajia sekä henkilökuntaa pitäisi asiassa kuunnella- eikä vain kuunnella, vaan myös rekisteröidä kuultu ja kommentoida. Jos nyt ruvetaan ihan vaan tarkemmitta järkeilemään niin tätä muutosta perusteltiinhan sillä, että isossa koulussa on enemmän opiskelu- ja ainemahdollisuuksia sekä se tuo säästöä. Noh, ensinnäkin Halikon lukiolaiset saavat jos haluavat, käydä kursseja Salon lukiosta, etänä/muualla joten aineita on nii monipuolisesti jo tarjolla kuin itse haluaa. Toisekseen, miten tämä toisi yhtään säästöä, että siirretään ihmisiä paikasta toiseen? Uusiin järjestelyihin menee aina resursseja, huonokuntoiset rakennukset ovat korjattava perusteellisesti jossain kohtaa kuitenkin, joten uusiin järjestelyihin menisi taas aikaa ja rahaa. Miten taattaisiin esim. Halikkolaisten kuljetukset Salon lukioon? Julkinen liikenne ei tavoita kaikkia oppilaita. Haluavatko kaikki Halikkolaiset lähteä isoon, kaukaiseen, etäiseen lukioon opiskelemaan? Halikon lukion pienuus sisältää niin hyviä kuin huonoja puolia. Opettajat eivät tunnu kaukaisilta, ja ilmapiiri on aika rento, hyvällä tavalla. Toisaalta opetuksen taso saattaa olla hieman jäljessä isompiin lukioihin verraten. Ihmettelen vaan, mikä ahaa-elämys yhtäkkiä on tullut että sekoitetaanpa vähän pakkaa. Ihan yhtäkkiäkö heräsi kiinnostus "nostaa Halikon lukiolaisten tasoa" tai "vaan auttaa heitä eteenpäin, kohti laajempaa opiskelukokonaisuutta"? Kysynpähän vielä, että mitenkä siirrettävien tilojen ja rakennusten henkilöstölle käy? Paikasta toiseen siirtämistä,osa todennäköisesti ei juokse uuden paikan perässä.
Samaa mieltä
3. lokakuuta 2018 kello 1.20.55
Halikon lukion siirryttyä pois, kiinteistö remontoidaan päiväkotia varten. Siihen menee selvityksen mukaan 2 miljoonaa. Paljonko rahaa menisi jos Halikon lukio jää siihen missä se nyt on? Onko nuo kaksi päiväkotia niin huonossa kunnossa? Vaskiolta on vaikea päästä bussilla Salon lukiolle, meinaako kaupunki järjestää kuljetukset vai mitä? Paljon on kysymyksiä avoinna.
Daria
3. lokakuuta 2018 kello 15.37.03
No ei ne päiväkodit nyt niin huonossa kunnossa oo,että pitäs sen takia siirtyä pois..