Tässä keskustelussa voit kommentoida oppimisympäristöselvityksen ensimmäisen vaiheen toimenpide-esityksiä. Kommentteja käydään läpi yleisötilaisuudessa sekä niitä hyödynnetään oppimisympäristöselvitykseen liittyvässä päätöksenteossa.
9.10. klo 18 Yleisötilaisuus nykyisen Hermannin koulun / kansalaisopiston isossa auditoriossa (Ylhäistentie 2)
HUOM! Selvitys kokonaisuudessaan sekä liitteet löytyvät klikkaamalla tämän sivun alaosassa olevaa linkkiä Näytä lisätiedot.
Salon kaupunginhallitus asetti 7.11.2017 työryhmän tekemään selvitystä kaupungin oppimisympäristöstä ja sen mahdollisuuksista vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Päätöksen mukaan oppimisympäristöselvityksestä tulisi löytyä toimenpide-ehdotukset seuraavien linjausten toteuttamiseksi:
- Miten varmistetaan uuden opetussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten säilytetään koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus?
- Miten varmistetaan vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen kaikissa kouluyksiköissä?
- Miten edistetään koulutilojen monipuolista käyttöä?
Työryhmässä on 15 jäsentä, jotka edustavat opetuslautakuntaa, lasten ja nuorten palveluja (varhaiskasvatus, perusopetus, lukiokoulutus ja nuorisopalvelut), tilapalveluja ja nuorisovaltuustoa. Työryhmän puheenjohtajana toimii opetuslautakunnan puheenjohtaja Annika Viitanen.
Oppimisympäristöselvitys toteuttaa oppimisympäristöuudistuksen ja Oppiva Salo –hankkeen muodostamaa strategista kärkihanketta. Oppimisympäristöuudistuksella pyritään varmistamaan oppilaiden tulevaisuuden osaamistarpeet, elinvoimaiset oppimisympäristöt ja niitä tukevat monikäyttöiset tilaratkaisut. Oppiva Salo 2018 – 2020 on kehittämisohjelma, jossa kehitetään systeemisesti oppimista, opettajuutta, pedagogista johtamista, oppimisen teknologiaa sekä oppimisen analytiikkaa ja muuntojoustavia oppimistiloja. Kaupungin kärkihankkeet hyväksyttiin osana kaupunkistrategiaa keväällä 2018.
Kaupungin koulu- ja päiväkotirakennusten peruskorjaustarpeiden ja sisäilmaongelmien vuoksi selvitys vaiheistettiin ja ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset painottuvat Halikon, Perniön ja Salon keskustan kouluihin ja päiväkoteihin. Selvitystyössä on mukana kiireellisiä, nopeasti toimenpiteitä vaativia esityksiä, jotka johtuvat nykyisten rakennusten sisäilmaongelmista tai puutteellisesta kunnosta. Tällä hetkellä perusopetuksen oppilaista 12 % opiskelee väistötiloissa.
Oppimisympäristöselvitystyö jatkuu laajempana selvityksenä kakkosvaiheessa, jossa tarkastelun kohteena on koko päiväkotien, koulujen ja nuorisotilojen palveluverkko. Toisessa vaiheessa tarkastellaan tilojen monipuolista muuntojoustavaa käyttöä palvelujen järjestämisen kannalta.
Toimintojen tarkastelu voi tarkoittaa uudenlaisia yksiköitä, esimerkiksi päiväkotia ja koulua samassa rakennuksessa tai pienten lasten koulua. Tarkastelun kohteena ovat päiväkotien, koulu- ja nuorisotilojen kunto sekä miten säilyttää koulujen elinvoimaisuus ja opetuksen tasa-arvoisuus oppilasmäärien laskiessa.
Toisen vaiheen selvityksessä tarkastellaan myös miten voidaan rakentaa oppilaille laajempaa kielipolkua. Koulujen johtamiselle ja johtajuuden kehittämiselle tulee varata aikaa, joten yhtenä tarkastelun kohteena on vahvan pedagogisen johtajuuden toteutuminen tulevaisuuden kouluissa.
Ensimmäisen vaiheen toimenpide-esitykset:
Hermannin koulu: Ylhäistentien tien kiinteistön muuttaminen Hermannin koulun käyttöön. Kotitalousluokkien rakentaminen ja muuntojoustavat oppimistilat. Liikuntatilojen ja käsityötilojen rakentaminen Ylhäistentielle / uudisrakennus.
Aikataulu: 8/2021
Uskelan koulu/Kavilankatu: Kavilankadun (luokat 1-6) siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Torikadun muutostyöt muuntojoustaviksi oppimistiloiksi (1-6 lk.) sekä pihan muutostyöt. Aikataulu: 8/2020
Kansalaisopisto: Kansalaisopiston siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Aikataulu: 8/2020
Kirkonkylän koulu, Perniö: Uudisrakennus; oppimisen tilat (1-6 lk.), liikuntatila, kotitalousluokat (7-9 lk.), käsityötilat (1-9 lk.), kansalaisopisto (musiikinopetustila), nuorisotila. Aikataulu: 8/2021
Saurun koulu, Perniö: Saurun koulun toiminnan lakkauttaminen ja siirtäminen Kirkonkylän koulun uuteen koulurakennukseen
Aikataulu: 8/2021
Ollikkalan päiväkoti: Päiväkodin siirtäminen Ollikkalan kouluun. Aikataulu: 2019
Märynummen koulu: Uudisrakennus
Vaihtoehto 1: 1-2 lk. + 1 oppimistila, ruokailutila, päiväkoti ja nuorisotila
Vaihtoehto 2: 1-4 lk. + 1-2 oppimistilaa, ruokailutila, päiväkoti, nuorisotila ja liikuntasali
Aikataulu: 8/2021
Märynummen päiväkoti: Toiminnan siirtäminen Märynummen koululle uudisrakennukseen. Aikataulu: 8/2021
Halikon lukio
Vaihtoehto 1: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, toiminta Salon lukion tiloissa
Aikataulu: 8/2021
Vaihtoehto 2: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, osa uuden yhteisen lukion toiminnasta IoT Campuksella
Aikataulu: 8/2021
Sinilinnun päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Kärävuoren päiväkoti, Halikko: Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Aikataulu: 8/2022
Miten hoidetaan siirtymävaiheen tilanne lukiossa
yhteishaku edessä
3. lokakuuta 2018 kello 12.59.25
Jos Halikon lukio päätetään yhdistää Salon lukioon (ts. lakkauttaa), miten siirtymävaihe on ajateltu toteuttaa? Onko ajateltu, että nuoret hakevat Halikon lukioon vielä 2019 ja 2020 yhteishauissa, vaikka tietävät joutuvansa siirtymään oppilaitoksesta toiseen kesken opiskelun? Onko riskinä se, että Halikon lukioon hakevien määrä notkahtaa rajusti ja kaupunki ylläpitää 2019-2021 sekä vajaakäytöllä olevaa Halikon lukiota että ylitsepursuavaa Salon lukiota? Eli ohjautuuko oppilasvirta todellisuudessa Salon lukioon heti mahdollisen päätöksen myötä, eikä vasta siinä kohtaa, kun Halikon lukion henkilökunta ja mahdolliset kampuksen lisätilat ovat Salon lukion käytössä ?
Arvuuttelija
3. lokakuuta 2018 kello 16.01.31
Tai sitten parhaat pääsee Salon lukioon ja loput Halikkoon siirtymävaiheessa?
Toisinkin voi olla
3. lokakuuta 2018 kello 16.26.58
Entä jos parhaat hakevatkin ensisijaisesti Halikkoon?
Arvuuttelija
3. lokakuuta 2018 kello 18.08.39
Voihan se niinkin olla, mutta jos tulevia kirjoituksia ajattelee, niin helpompi varmaan mennä suoraan Salon lukioon. Ehkä vaatii markkinointia lukioilta.
Jatketaan arvailua
3. lokakuuta 2018 kello 21.53.26
Ehkä näin on tähän mennessä osittain käynytkin ja tietyt erikoislinjat toisaalla jääneet vaille kaipaamaansa opiskelija-ainesta. Lähilukio lakkauttamalla voidaan heidät pakottaen ohjata sinne, missä tarve on. Tällaisen lakkautussuunnitelman äärimmäisen yksipuolinen valmistelu ja muutoksen kohteena olevien, suunnittelun ulkopuolelle jätettyjen yksiköiden jättäminen puolustusasemiin valitettavasti voi tosiaan tarkoittaa sitä, että valinnat lähikoulun lakkauttamisen pelossa saadaan enenevissä määrin ohjattua ns tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkoituksenmukaisella niiden näkökulmasta, kenen etua muutos palvelee.
Toivottavasti nuoretkin ymmärtävät, että esitys ei ole päätös ja että päättäjiin voi ja tulee yrittää vaikuttaa!
Vai että vielä helpompi vaihtoehto
10. lokakuuta 2018 kello 21.11.33
Jos helpompaa vaihtoehtoa on hakemassa, kannattaako lähteä lukioon lainkaan? Halikon lukion esitetty lakkauttaminen on vasta ehdotus. Kun argumentit on tutkittu ja köykäisiksi havaittu, joutuvat päättäjät joustavasti harkitsemaan uudelleen kantansa ja perustelemaan sen sekä näille kantansa jo hyvin perustelleille ja mielipidettään puolustaville nuorille että heidän tukijoukoilleen ja muille salolaisille veronmaksajille.