Kirjeitä vastaanottaneille ja muille asiasta kiinnostuneille tarjotaan mahdollisuus antaa palautetta hyvistä käytännöistä ja niiden vaikutuksista Ota kantaa –palvelun kautta. Asiasta tiedotetaan opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivulla ja myös sosiaalisen median kanavissa.
- kirjevalvontaa koskevan tasapuolisen ja luotettavan tiedon saatavuus sekä infograafin sisältö
- hyvien käytäntöjen toimivuus tekijänoikeuskirjeitä vastaanottavien yksityishenkilöiden kannalta
- kirjevalvontaa koskevien hyvien käytäntöjen vaikutukset tekijänoikeusloukkausten määrään
Perustiedot
Päättynyt: 14.1.2019
Mietteitä pirtin nurkasta
Sivustaseuraaja
21. joulukuuta 2018 kello 16.40.33
Olen tätä touhua seurannut mielenkiinnosta varsin aktiivisesti ja seuraavia ajatuksia on tullut mieleeni:
1) Tekijänoikeuslakia olisi tarkennettava, mitä tarkoittaa laiton jakaminen "merkittävissä määrin", jotta satunnaiset ja/tai vahingossa tehdyt lataukset eivät ns. ylittäisi uutiskynnystä. Piratismin kitkennässä tärkeintä olisi keskittyä suuriin tekijöihin, eikä takertua rahastusmielessä lillukanvarsiin. Tällä hetkellä hyvää tarkoittava laki mahdollistaa aivan väärillä tarkoitusperillä toimivien yritysten "kiristysbisneksen". Todellisuudessahan trollien tarkoitus on tehdä vain rahaa – ja sitäkin aivan muille kuin alkuperäisille tekijänoikeuksien haltijoille.
On kohtuutonta, että nettiliittymän haltija joutuu pahimmassa tapauksessa kymmenien tuhansien eurojen maksumieheksi, jos hänen luonaan kylässä käynyt sukulainen on yön pimeinä tunteina ladannut elokuvan katsottavakseen, tai jos perheen nuoriso kokeilee uusia tietokoneohjelmia ymmärtämättä sitä, että ohjelmaa käyttämällä rikkoo tekijänoikeuslakia, tai jos tietokoneita korjaavan henkilön hallussa oleva kone jakaa huomaamatta tiedostoa tietokoneen korjauksen yhteydessä (ei siis oma kone).
2) Nettiliittymän haltijan yhteystiedot saisi luovuttaa vain silloin, jos em. raja ylittyy ja on selkeät todisteet siitä, että tiedostoja on aktiivisesti, pitkäaikaisesti ja ennen kaikkea oikeasti jaettu. Jakaminenhan ei voi olla merkittävää, jos tiedosto on näkyvillä vaikkapa 2000 käyttäjälle, mutta sen lataaminen on estetty, tai lataamisnopeus hidastettu minimaalisen pieneksi. Myös trollien käyttämiin latauksen "koepaloihin" pitäisi saada joku järki. On aivan eri asia, ladataanko 100 koepalaa minuutissa, vaiko kolmessa viikossa. Siinä on suuri ero merkittävyyden kannalta.
3) Jos/kun tällainen tiedostoja merkittävissä määrin jakava tapaus löytyy (siis IP-osoite, ei henkilö), todisteet rikkeestä/rikoksesta pitäisi antaa puolueettoman tahon (poliisi?) tutkittavaksi, jotta syytökset kohdistuvat oikeaan henkilöön. Tämä nykyinen meininki: "Huomasimme, että liittymästäsi jaettiin tiedostoa. Tässä sinulle 1000 euron sovintoehdotus. Jos et maksa, oikeudessa tavataan." (missä oikeaa syyllistä ei edes tiedetä), ei minun oikeustajuuni uppoa.
Eihän auton omistajakaan ole automaattisesti vastuussa autolla tehdyistä liikennerikkomuksista, eikä hänen tarvitse todistaa syyttömyyttään, jos poliisi pysäyttää auton puoli vuotta myöhemmin. Mielestäni sama logiikka pätee IP-osoitteen haltijaan. IP-osoitteen haltijaa ei saisi oletusarvoisesti pitää syyllisenä, eikä selvitysvelvollisena, kyseisestä IP-osoitteesta tapahtuneisiin rikkeisiin ja kääntää todistustaakkaa toisinpäin (vrt. kirjeiden ajatusmaailma: "Emme ole saaneet teiltä vastaselvitystä." -> "Olette syyllinen, kunnes toisin todistatte.").
4) Markkinoikeudesta luovutettujen yhteystietojen käytölle pitäisi ehdottomasti määrätä takaraja. On täysin käsittämätöntä, että ihmisiä voidaan roikottaa "löysässä hirressä" vuosikausia sellaisista asioista, mitä he eivät välttämättä ole edes tehneet – ja vaikka olisivatkin, niin joku takaraja tällaisten rahanruinauskirjeiden lähettämiselle pitäisi olla.
5) Tällä hetkellä koko toiminta näyttää perustuvan lähinnä pelotteluun suurilla oikeudenkäyntikuluilla, jolloin muutaman sadan euron "korvaus" saadaan näyttämään pieneltä ja sen maksaminen järkevältä vaihtoehdolta. Moraalisesti tällainen toiminta on mielestäni hyvin alhaisella tasolla, Ei ole oikein, että jopa syyttömät maksavat tuulesta temmattuja "valvontamaksuja" suurempien oikeudenkäyntikulujen pelossa. Tällaisen toiminnan salliminen/mahdollistaminen ei mielestäni kuulu Suomen kaltaiseen oikeusvaltioon.