Haaste:
- Onko tämä mielestäsi keskeinen haaste?
- Miten ja missä kohdin se vaikeuttaa maahamuuttajien etenemistä palvelupoluilla kohti työelämää?
- Mitä ryhmiä se koskee?
Ratkaisut:
- Mitä ratkaisuja tähän haasteeseen on olemassa?
- Mitä kohderyhmiä ratkaisu nykyisellään tukee ja tavoittaa?
- Minkälaisissa tilanteissa tämä ratkaisu hyödyttää tätä tai näitä kohderyhmiä?
- Miten ratkaisua voitaisiin vielä parantaa? Miten ratkaisun hyödyt saadaan vielä paremmin irti?
- Mitä uusia ratkaisuja tarvittaisiin haasteeseen vastaamiseksi?
Perustiedot
Päättynyt: 1.6.2020
korkeastikoulutettujen joustavammat polut työelämään
Maija Airas
29. toukokuuta 2020 kello 13.18.13
Hei teimme viime vuonna temaattisen arvioinnin, jossa tarkasteltiin ulkomaalaistaustaisten osallisuutta korkeakoulutuksessa. Havaittiin arvioinnin puitteissa ns ylikouluttautumisen ilmiötä (sekä tilastot, että haastattelut/työpaja-aineistot), kun suorittamalla uusi kokonainen korkeakoulututkinto yritetään päästä kiinni työelämään tilanteessa jossa ulkomailla suoritettu edellinen koulutus ja osaaminen vaan ei avaa ovia. En ole ihan varma, mitä tässä keskustelussa ehdotettu "upgrading -koulutus" on, mutta meillä arvioinnissa ajateltiin että kokonaisten uusien tutkintojen sijaan tätä tarvetta palvelisi paremmin alakohtaisia työelämävalmiuksia palveleva koulutus, jolla haettaisiin niitä ns puuttuvia palasia, on se sitten kielitaitoon tai mihin muuhun liittyvää. Arviointiraportti (Taustalla on väliä - Ulkomaalaistaustaiset opiskelijat korkeakoulupolulla) löytyy verkosta www.karvi.fi