Haaste 1: Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen epätasaisuus

Puhekupla 7
Keskustelu | Oxford Research
Keskustelu on päättynyt

Haaste:

  • Onko tämä mielestäsi keskeinen haaste?
  • Miten ja missä kohdin se vaikeuttaa maahamuuttajien etenemistä palvelupoluilla kohti työelämää?
  • Mitä ryhmiä se koskee?

Ratkaisut:

  • Mitä ratkaisuja tähän haasteeseen on olemassa?
  • Mitä kohderyhmiä ratkaisu nykyisellään tukee ja tavoittaa?
  • Minkälaisissa tilanteissa tämä ratkaisu hyödyttää tätä tai näitä kohderyhmiä?
  • Miten ratkaisua voitaisiin vielä parantaa? Miten ratkaisun hyödyt saadaan vielä paremmin irti?
  • Mitä uusia ratkaisuja tarvittaisiin haasteeseen vastaamiseksi?

Perustiedot

Päättynyt: 1.6.2020

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Koulutusta vailla olevat

Käyttäjän profiilikuva

Hannele
31. toukokuuta 2020 kello 12.08.23

Myös nillä henkilöillä, joilla ei ammattikoulutustaustaa, muttajotka ovat olleet työelämässä jo lapsesta asti, on hyvin erityisenlainen työ- ja koulutus- ja elämänhistoria. Toisaalta he ovat jäänet vaille monenlaista perusturvaa, mutta ovat oppineet huomattavia selviytymisen ja elämäntaitoja. Korkeassa koulutus- ja sivistyvaltiossa tämä ei ehkä tule noteeratuksi riittävästi, ja koska opiskelutaitoja ei kuitenkaan ole eikä aiempaa koulutushistoriaa voimakkaan työorientoituneen asenteen ohella, tämä ryhmä saattaa erkaantua ja syrjäytyä työelämästä. Tällä ryhmällä saattaa olla myös terveydellis-sosiaalisia haasteita, jotka rajoittavat tai estävät työllistymistä. Kuntoutushanketta Mahku on jo kokeiltu mielestäni ihan hyvin tuloksin. Tässä ryhmässä saattaa olla myös korkeastikoulutettuja henkilöitä. Ehkä sellainen ryhmä, jolle Suomessa ei ole suomalaista palvelua enää, mutta jollainen, nopeasti työelämään tähtäävä opiskelu-ja elämänhallintataitoja lisäävä palvelu on jo kehitteillä, siis se Mahku. Motivoituminen kieliopiskeluihin tai ammattikoulutukseen voi olla heikkoa, koska kotimaassa työllistyminen on ollut helpompaa.

Ilmianna |