Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.

Muut haasteet, segmentit ja kehittämistarpeet

Puhekupla 2
Keskustelu | Oxford Research
Keskustelu on päättynyt

Tässä keskustelussa tarkastellaan viiden tunnistetun keskeisen haasteen ulkopuolelle jääviä haasteita. Jos siis haluat nostaa esiin jonkun muun Opasnet-sivustolla löytyvistä työpajassa listatuista haasteista ja niiden ratkaisuista tai ehdottaa kokonaan uutta haastetta, sen voi tehdää tässä keskustelussa.

Samaten tässä voidaan keskustella hankkeessa aikaisemmin tunnistetuista viidestä segmentistä ja siitä, olisiko joitain muita keskeisiä segmenttejä, joita hankkeessa tulisi huomioida.

Mikäli tiedossasi on ratkaisu tai kehittämistarve, joka ei sovi viiteen ennalta tunnistettuun keskeiseen haasteeseen, sen voi esittää tässä ja pyrkiä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on ratkaisu?
  • Mihin haasteeseen se vastaa?
  • Mitä kohderyhmiä ratkaisu nykyisellään tukee ja tavoittaa?
  • Minkälaisissa tilanteissa tämä ratkaisu hyödyttää tätä tai näitä kohderyhmiä?
  • Miten ratkaisua voitaisiin vielä parantaa? Miten ratkaisun hyödyt saadaan vielä paremmin irti?

Perustiedot

Päättynyt: 1.6.2020

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Muut haasteet, segmentit ja kehittämistarpeet

Käyttäjän profiilikuva

A
31. toukokuuta 2020 kello 20.20.50

Työministeriön alainen maahanmuuttajien koulutus ja sen eriasteisiin puutteisiin rakennetut hankkeet, projektit ja lisäkoulutukset ovat pirstaloineet koulutuskentän eivätkä ota huomioon opettajien asemaa. Opettajilta vaaditaan täysi pätevyys, mutta heidän työsopimuksestaan ja palkastaan eri mainita mitään. Niinpä opettajat ovat vähän väliä tilanteessa, jolloin on haettava uutta paikkaa, suostuttava tuntitöihin ja jopa nollatyösopimuksiin. Pätevyys- ja kokemusvuosilisiä ei tunneta eikä makseta. Opettajan asema on ajettu alas. Toisin olisi, jos maahanmuuttajien koulutus olisi OKM:n alaista, jolloin opettajilla olisi toisen asteen oppilaitoksissa normaalit virat ja toimet sekä oman ammattijärjestönsä OAJ:n tuki takanaan. Useimmissa tapauksissa opettaja ei kuulu OAj:n alaiseen työehtosopimukseen, jolloin OAJ ei voi tehdä mitään edes alhaisella nollatyösopimuksella leipäänsä ansaitsevan hyväksi.

Ilmianna |