On hienoa, että Kaavin matkailupalveluita halutaan kehitetään. Jos hanke on suunnattu vain kuntalaisille, niin miksi sinne pitäisi rakentaa matkailuauto- ja matkailuperävaunupaikkoja? Eiköhän potentiaalinen asiakas ole turisti? Jos noita rakennetaan, ei kunta voi operoida niitä, vaan niiden kaupallinen hoito on annettava tarjouskilpailun kautta valittavalle yrittäjälle. Myös venepaikat lienee pääosin suunnattu tänne matkailijana tulevalle veneilijöille? Kaavi 2020 hankkeen kehittäjä-kirjoittaja on kuitenkin unohtanut/sivuttanut kokonaan markkinatutkimuksen. Kuka tulee ja mistä veneellä Kaaville, miksi? Kaavijärvi on veneväylän etäisin pää, on siis selvitettävä miten matkailija saadaan tulemaan Tuusniemen, saati isompien kilpailjoiden ohi. Missä on potentiaalinen asiakas, joka tulisi joko veneellä tai matkailuautolla/perävaunulla satamaamme. Miten potentiaalinen asiakas tavoitetaan ja mitkä ovat kanavat, joita käytettäisiin (internetsivut, päivälehdet, aikakausilehdet, sosiaalinen media ja mitkä niistä jne.). Mikä on markkinoinnin kustannus vuositasolla? Paljonko noilla selvituksillä ja niihin saaduilla vastauksilla laskettuna matkailutulo mahdollisesti olisi ja minkä verran kunnan kannattaa sijoittaa palvelun ja muiden kunnassa jo olevien oheispalveluiden markkinointiin. Mikä on se käyttöaste, jolla yrittäjä voisi elättää itsensä tai jopa menestyä? Miten tuo käyttöaste saavutetaan ja miten pitkä voi olla aika, jonka palvelu on vuosittain auki ja turisti palveltavana. Ehdottaisin, että noista tekemistäni kysymyksistä kannattaisi aloittaa ja sen jälkeen mitoittaa projekti uudelleen. Onko kannattavuuden edellytyksiä, vai jäkö investointi mätänemään kohtullisen kauas, siis nykyturistille pitkän kävelymatkan päähän, kaupoista ja palveluista. Noiden pohdintojen jälkeen voisimme katsoa oman kunnan asukkaiden tarpeen ja faciliteettien rakentamisen tuon kaupallisen toiminnan päälle. Ei minulla muuta.
Kannattavuus ja markkinatutkimus
@NykArto
15. maaliskuuta 2021 kello 17.01.06
On hienoa, että Kaavin matkailupalveluita halutaan kehitetään. Jos hanke on suunnattu vain kuntalaisille, niin miksi sinne pitäisi rakentaa matkailuauto- ja matkailuperävaunupaikkoja? Eiköhän potentiaalinen asiakas ole turisti? Jos noita rakennetaan, ei kunta voi operoida niitä, vaan niiden kaupallinen hoito on annettava tarjouskilpailun kautta valittavalle yrittäjälle. Myös venepaikat lienee pääosin suunnattu tänne matkailijana tulevalle veneilijöille? Kaavi 2020 hankkeen kehittäjä-kirjoittaja on kuitenkin unohtanut/sivuttanut kokonaan markkinatutkimuksen. Kuka tulee ja mistä veneellä Kaaville, miksi? Kaavijärvi on veneväylän etäisin pää, on siis selvitettävä miten matkailija saadaan tulemaan Tuusniemen, saati isompien kilpailjoiden ohi. Missä on potentiaalinen asiakas, joka tulisi joko veneellä tai matkailuautolla/perävaunulla satamaamme. Miten potentiaalinen asiakas tavoitetaan ja mitkä ovat kanavat, joita käytettäisiin (internetsivut, päivälehdet, aikakausilehdet, sosiaalinen media ja mitkä niistä jne.). Mikä on markkinoinnin kustannus vuositasolla? Paljonko noilla selvituksillä ja niihin saaduilla vastauksilla laskettuna matkailutulo mahdollisesti olisi ja minkä verran kunnan kannattaa sijoittaa palvelun ja muiden kunnassa jo olevien oheispalveluiden markkinointiin. Mikä on se käyttöaste, jolla yrittäjä voisi elättää itsensä tai jopa menestyä? Miten tuo käyttöaste saavutetaan ja miten pitkä voi olla aika, jonka palvelu on vuosittain auki ja turisti palveltavana. Ehdottaisin, että noista tekemistäni kysymyksistä kannattaisi aloittaa ja sen jälkeen mitoittaa projekti uudelleen. Onko kannattavuuden edellytyksiä, vai jäkö investointi mätänemään kohtullisen kauas, siis nykyturistille pitkän kävelymatkan päähän, kaupoista ja palveluista. Noiden pohdintojen jälkeen voisimme katsoa oman kunnan asukkaiden tarpeen ja faciliteettien rakentamisen tuon kaupallisen toiminnan päälle. Ei minulla muuta.