Kommentoi aihetta

Puhekupla 45
Keskustelu | Kokkolan kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit jättää kommenttisi alla olevaan kommenttikenttään 15.2. mennessä.

Perustiedot

Päättynyt: 15.2.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Öja skola

Käyttäjän profiilikuva

@Jeanette
10. helmikuuta 2022 kello 22.36.28

Skolan är hjärtat i byn. Byskolans betydelse för livskraften i byn är betydande, en livlina som förhindrar att byn avbefolkas. Skolan och verksamheten kring den ger arbetsplatser i byn, som riskerar att försvinna ifall skolan stängs.

Som förälder till ett litet barn är jag bekymrad. Jag och min man jobbar i Jakobstadsregionen. Blir vi av med byskolan, riskerar daghemsverksamheten också en nedläggning. Ifall Öja daghem inte finns då det blir aktuellt för mitt barn att börja dagis, blir vi tvungna att varje vardag köra en lång omväg via Karleby för dagvård.

Som förälder önskar jag att mitt barn ska få gå i Öjas fina byskola då det blir hans tur att börja skolan. Jag önskar att han ska kunna cykla till skolan, i stället för att bli tvungen att sätta alldeles för mycket tid av sin fritid på skolskjutsar. Att han ska få gå i en skola omgiven av en vacker miljö, med massor av möjligheter för utomhuspedagogik. Att han ska få gå i en skola där elevantalet inte är enormt, utan där lärarna har betydligt större möjlighet att se varje elev.

Fördelarna med små skolor är många. Byskolor är utmärkta inlärningsmiljöer, mobbning förekommer i mindre skala, undervisningen är effektivare och gemenskapen sträcker sig från skolan till hela byn. (Läs källan: intervju med Kilpeläinen, R. som gjort en doktorsavhandling om byskolor)

Byarna i Öja fick för ett par år sedan flera nya byggrätter. Med en skola i byn och tack vare de nya byggrätterna, kan vi kanske locka fler barnfamiljer till vår by.

Källa: Kilpeläinen, R. Haastattelu YLE Savo. Pienessä koulussa on parempi. https://yle.fi/uutiset/3-5619827 (hänvisat 9.2.2022)

Ilmianna |