Kommentoi aihetta

Puhekupla 45
Keskustelu | Kokkolan kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit jättää kommenttisi alla olevaan kommenttikenttään 15.2. mennessä.

Perustiedot

Päättynyt: 15.2.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Öja skola

Käyttäjän profiilikuva

@Annab
10. helmikuuta 2022 kello 23.02.50

Jag är uppväxt i Öja, endast ett stenkast från Öja skola. Idag bor jag inte längre kvar i byn, men är ofta på besök. Öja skola, daghemmet och det som är runt omkring är enligt min åsikt hela byns kärna.
En by utan sin kärna har stora problem att växa och att locka till sig nya invånare.
Under åren som jag har besökt min hemby så har jag märkt att det finns många inflyttade, och att speciellt många barnfamiljer har hittat till byn.
Det otroligt glädjande, och att stänga byskolan skapar transportproblem, kostnader och en otrolig osäkerhet för barnen och föräldrarna.

Som 7-åring skulle jag ha upplevt en enorm oro, osäkerhet och rädsla att sätta mig på bussen för att åka till skolan 15 km bort. Som tur behövde jag inte göra det. Öja skola har varit och är en trygg punkt för barnen i Öja, och jag anser att den tryggheten inte kan återskapas i en stadsskola på samma sätt.
Barnens bästa och deras trygghet kan inte mätas i pengar, jag hoppas att mitt syskonbarn och alla andra barn i Öja ska få samma trygghet i Öja skola som jag hade.

Ilmianna |