Behörighet saknas.

Kommentoi aihetta

Puhekupla 45
Keskustelu | Kokkolan kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit jättää kommenttisi alla olevaan kommenttikenttään 15.2. mennessä.

Perustiedot

Päättynyt: 15.2.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Bevara öja skola

Käyttäjän profiilikuva

@Jecca
15. helmikuuta 2022 kello 15.31.24

När vi sökte efter tomt att bygga hus på var Öja skola, skolan där våra barn skulle gå, en bidragande orsak till att vi valde Öja. Vi ville att våra barn skulle få gå i en mindre skola där elevantalet är mindre och man har lättare att lära känna och känna igen barn och föräldrar som mina barn umgås med. Vi ville ge våra barn möjlighet att ta sig till och från skolan självständigt genom att få gå eller cykla. Att kunna gå hem till en kompis efter skolan och sedan fortsätta hemmåt utan att behöva fundera på varifrån och när bussen går. Att inte behöva stiga upp tidigare för att sitta på en buss 45 min för att komma till skolan. Att få umgås fritt mellan åldrarna och där växa som individer genom att ta ansvar och ge ansvar.
Mitt äldsta barn har gått ut Öja skola och hela grundskolan , mitt yngsta barn lämnar snart Öja skolas trygga famn. Jag anser att genom att vi fick välja Öja skola för dem så har fått en trygg start de första skolåren, de har vuxit som självständiga individer och utvecklas i den takt de behöver. När högstadietiden närmar sig och de har fått en trygg skolgång de först 6 åren, gör att de är trygga i sig själva inför att gå i en större skola.
Öja skola skapar en gemenskap för elever och för byns invånare. Öja skola är hjärtat i Öja därifrån hörs glad skratt på vardagarna, när barnen är på rast. På helger och kvällar samlas de igen både äldre och yngre barn för att leka, skrinna, åka pulka, eller simma tillsammans. Den gemenskap som finns i en byskola hålls i många år. Mitt äldsta barn umgås ännu med de elever som gick i Öja skola samtidigt, från ettan till sexan. De har en gemenskap som endast en byskola kan ge.
Varför kan inte Karleby låta andra föräldrar få möjligheten att välja en mindre skola, en byskola, för sina barn?

Ilmianna |