Miten liikkumisesta voisi tehdä ympäristöystävällisempää?

Puhekupla 32
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen kaupunkiseudun kunnat haluavat vähentää ilmastopäästöjä 80 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta.

Liikenteen osalta tavoitteena on, että vuonna 2030 kestävien kulkutapojen osuus on noussut 15 prosenttiyksiköllä nykyisestä. Kestäviä liikkumismuotoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenteen käyttö.

Miten ja milloin sinä voisit liikkua kestävämmin?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ynpäristötehokkuutta pienillä muutoksilla

Käyttäjän profiilikuva

Autoilija
13. huhtikuuta 2022 kello 20.20.48

Tampereella on paljon tukkoisia valoristeyksiä. Esimerkkinä Kalevan kirkon risteys - valojen toimintaa voisi tehostaa siten, että kaikki mahdolliset suunnat olisi käytettävissä kerralla. Usein tulee seistyä Teiskontiellä keskustan suuntaan olevissa valoissa, jotka odottelevat Sammonkadulta tulevaa liikennettä. Välillä Sammonkadulta saapuvat joutuvat istumaan punaisissa samaan aikaan kun Teiskontiellä ollaan punaisissa samalla kun kevyellä liikenteellä on punaiset. Kukaan ei siis liiku mihinkään ja vedetään tyhjäkäynnillä?

Toiseen suuntaan Teiskontietä sairaalan suuntaan, risteyskohta, jossa yksi kaista on oikealle (Sammonkadulle) kääntyville nuolivalolla ja se sama kaista menee suoraan, aiheuttaa talvisin kohtuuttomia vaaratilanteita kun tiemerkintöjä ei näy ja ihmiset luulevat kohdan olevan kolmikaistainen. Lisäksi turhia päästöjä tyhjäkäynnistä syntyy kun suoraan menevä tukkii kääntyvien tien ja toisin päin. Mikä järki tässä on?

Paljonko kokonaisuudessa päästöjä syntyy ylimääräisestä tyhjäkäynnistä, joka voitaisiin estää optimoimalla valojen toimivuutta?

Lisäksi Tampereella on paljon paikkoja, joista ei saa kääntyä vasemmalle. Siispä tulee tarpeetonta kiertoa ja päästöt lisääntyy. Myöskään katujen työmaista ja kulkukatkoista ei ole ilmoitettu tarvittavaa määrää, jolloin parhaillaan ajaa monta kilometriä tietä, joka onkin suljettu niin, että pitää kiertää kilometrejä päästäkseen sinne mihin oli menossa, eikä asiasta ole mitään info-kylttejä missään. Esimerkkinä Simolankadun sulku parin vuoden sisällä.

Tulisi myös miettiä, onko liikennevalojen päällä pitäminen arkiöisin tarkoituksenmukaista vai voisiko sammuttamisella säästää sähköä ja estää tyhjäkäynnistä aiheutuvaa ilmastokuormaa.

Ilmianna |