Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.
Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Julkinen liikenne ei palvele päivittäistä kulkemista
Allu
30. maaliskuuta 2022 kello 10.50.56
Käytän autoa pelkästään töihin kulkemiseen. Kauppa- ja virkistysmatkat teen kävellen tai pyörällä kelistä riippumatta. Autolla kuljen töihin, koska julkinen liikenne ei vie minua ajoissa töihin. Kyse ei ole arvioidusta ajasta myöhästymisestä vaan siitä, että reitti on suunniteltu saapumaan teollisuuskeskittymän alueelle 5-15 minuuttia yli, jolloin olen jo myöhässä ja muutaman kerran jälkeen irtisanottu. Sekään ei palvele ketään, että olen työpaikalla 45-55 min ennen työajan alkua.
Työpaikat ovat kaupungin alueella kohtalaisen keskittyneet, Lielahti, Sarankulma, keskusta, Kaukajärvi. Eikö näihin kohteisiin voisi laskea vuoroja, joiden kyydissä ehtisi ennen työajan alkua perille, eikä tyylikkään typerästi muutaman minuutin myöhässä. Mielummin istuisin bussissa kuin jumittaisin ruuhkassa.
Tai eihän tämä enää minua koske. Käyn Forssan seudulla nykyään töissä. Työmatka on 75km pidempi, mutta ajallisesti jopa nopeampi. Yksityisautoilun valtti on sen helppous ja mukautuvuus. Joukkoliikenteen tulisi pyrkiä samaan. Pienempiä busseja laajemmalla reitistöllä vastannee helppouteen, kun useampi pääsee "etuovelta" bussin kyytiin.
Tampereen läpi on mennyt ristiin rastiin junaraiteita satojen vuosien ajan, eikä vieläkään ole lähijunaliikennettä. Asutus seuraa jo radanvartta, mutta junaa ei hyödynnetä lähiliikenteessä. Seisakkeita ja kiskobusseja lisää
Kipinä
2. huhtikuuta 2022 kello 18.52.07
"Kyse ei ole arvioidusta ajasta myöhästymisestä vaan siitä, että reitti on suunniteltu saapumaan teollisuuskeskittymän alueelle 5-15 minuuttia yli, jolloin olen jo myöhässä ja muutaman kerran jälkeen irtisanottu. Sekään ei palvele ketään, että olen työpaikalla 45-55 min ennen työajan alkua."
Tämä on niin totta!! Onneksi itsellä on joustava työaika niin ei tarvitse enää stressata myöhästyykö ja kuinka paljon..
"Työmatka on 75km pidempi, mutta ajallisesti jopa nopeampi."
Tämäkin on niin absurdia ja kuvaa hyvin joukkoliikennesuunnittelun vanhoillisuutta. Jokaisen bussin ei tarvitsisi kiertää kaikkia pikkukatuja yrittäen kerätä mahdollisimman paljon matkustajia mahdollisimman laajalta, vaan pendelöijiä varten voisi kehittää ns. suoria pikalinjoja, mikä osaltaan lisäisi julkisten käyttöä työmatkojen osalta.