Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.
Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
En käy enää Tampereella
Tulevaisuuden tekijä
31. maaliskuuta 2022 kello 9.27.19
Eilen jouduin käymään Tampereen keskustassa ja järkytyin miten hidasta se oli omalla autolla. Ratikan vuoksi liikennevalot seisottivat autojonoja pitkät ajat, reitit olivat katkeilleet jne.
Tuntuu, että autoilijoita tarkoituksella kiusataan. Härmälän alueella bussisyvennykset on jopa poistettu ja nyt bussit pysäyttävät liikenteen ja muutkin bussit joutuvat odottelemaan jonoissa.
ihmettelen
14. huhtikuuta 2022 kello 20.32.58
Ennen Tampereella autoillessa tiesi suurin piirtein, mitä mikäkin väli ottaa aikaa. Enää ei, koska autoliikenteen sujuvuutta on pienillä päätöksillä nakerrettu vuosikaudet. Reunakivet ovat monessa paikassa siirtyneet lähemmäs keskiviivaa kaistakapasiteettiä vahentäen, mikä näkyy selvimmin liittymien välityskyvyn alentumisena. Samalla jalkakäytävät ja pyörätiet ovat leventyneet käyttäjämäärän juuri kasvamatta.
Räikein temppu, jolla keskustan liikenne halvaannutetaan lopullisesti oli kannen areenan rakennustyö. Missä muussa kaupungissa yli 10 000 hengen tapahtumakeskus purkaa kävijät suoraa kadulle? Samalla tapahtuma-aikaista liikennettä rajoittamalla sekoaa joukkoliikenne, jonka senkin aikatauluvarmuus ainakin oman kokemukseni mukaan on jo muutenkin huonontunut.