Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.
Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Ratikka on rakennusyhtiöiden kultahanhi
Viherpesua
31. maaliskuuta 2022 kello 12.10.19
Ratikkaa on perusteltu päästöjen pienentämisellä. Sen rakentamisen päästöt on kuitenkn jätetty törkeästi ulos kuntien Hinku laskelmista. Ne on järkyttävän suuret, jooden kompensointi kestää 50 vuotta. Toiseksi ratikka rakennetaan jo kerran rakennettuun ympäristöön, joten edellisen rakentamisen päästöt tulee myös sen kontolle, koska se menee ns hukkaan. Eniten tästä Ratikkakiimasta hyötyy rakennusyhtiöt ja kiinteistösijoittaja, koska ratikan reitin varteen voidaan Rakentaa arvokiinteistöä toisen perään. Ja taas päästöt kasvavat. Paras olisi joustava sähköbussi/ sukkulaliikenne. Kuten ruotsi on ottamassa suunnalsi. Ei lisää rakennettavaa, päästöt alas, ja joustava& kilpailutettava.
JS
1. huhtikuuta 2022 kello 14.54.47
Vilautatko exceliäsi tuosta päästölaskennasta? Kannattaa myös ruotsalaisille lähettää tuo sähköbussimuistio uudestaan, olivat menneet avaamaan täysin uuden raitiotiejärjestelmän viimeksi toissa vuonna
autoilija
14. huhtikuuta 2022 kello 20.44.53
Eihän rakentamisen päästöt ketään kiinnosta, kun autoilusta on jo löydetty täydellinen syntipukki maailman pilaamiseen ja autoliikenteen verotuksesta nykyajan anekaupan muoto. Sen tuotto ei Suomessa lopu, koska mitään muutakaan vaihtoehtoa ei ihmisten liikkumiseen ole eikä näin harvalukuisella väestöpohjalla myöskään tule.
Autoilunkin päästölaskelmat ovat ainakin kaupunkien tasolla lähinnä satunnaislukugeneraattori, koska tietoa ajoneuvojen todellisesta suoritteesta katuverkolla ei ole.