Millaista on autoilu Tampereen seudulla?

Puhekupla 48
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.

Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Rotvallit matalaksi, älkää tuhotko viimeisiä toimivia reittejä

Käyttäjän profiilikuva

Nuori ja terve, muttei ikuisesti
12. huhtikuuta 2022 kello 18.53.13

Miksi kaikki vähänkin toimivat tiet ympäri kaupunkia pilataan keskikorokkeilla ja kavennuksilla siten, että joka suuntaan on vain vaarallisen kapeita, yksikaistaisia rännejä? Autoilu on Tampereella koko ajan mennyt hankalammaksi. Kulunut talvi on hyvä esimerkki, miten liikkuminen ihan millä tahansa kulkumuodolla käy vaaralliseksi, kun tienhoito on olematonta keskustankin kaduilla (esim. Hämeenpuisto, Hallituskatu, Kalevan puistotie).

Miksi rotvallit tehdään tarkoituksella niin korkeiksi, että kesäkelilläkin, jos on esimerkiksi onnettomuus tai hälytysajoneuvo, jota pitäisi väistää, ei sitä voi tehdä ilman, että rikkoo oman autonsa 15 cm korkeaan rotvalliin? Lumi ja jää kaventavat kapeita kaistoja entisestään, ja kun johonkin syntyy asfalttiin kuoppa, ei ole tilaa sitä väistää. Autot sekä polkupyörät menevät kuopissa rikki, sekö on tavoitteena?

Ratikan tulo sekoitti täysin kaiken sitä vasten poikittain kulkevan liikenteen, esim. Sammonaukiolla ja Hämeenpuistossa. Kukaan ei varmaan näihin paikkoihin ole ennenkään huvikseen mennyt, ei niitä olisi entisestään tarvinnut enää hankaloittaa. Valitettavasti jotkut meistä asuvat keskustassa ja tarvitsevat autoa välttämättä työssään, jolloin kiertäminen ei ole vaihtoehto.

Kaupunkia ei kannattaisi nyt rakentaa niin täyteen, että tulevaisuudessa ei ole enää mitään vaaraa laajentaa. Esim. Kalevan Prisman risteys ja Sammonkatu toimivat ennen ratikkaa ihan ok, mutta nyt molemmissa on kroonisesti järjettömät ruuhkat, joissa seisovat autot tupruttelevat päästöjä aivan turhaan. Kalevantietä pitkin (pitkän, päästöjä aiheuttavan lenkin kautta) voi nämä paikat kiertää, mutta nyt sekin ollaan pilaamassa.

Autoilu on monille välttämättömyys työssä. Yhtään ei ole huomioitu sitä, että on paljon ammatteja (vaikkapa remonttimiehet ja vanhusten ruokapalvelun toimittajat), jotka kantavat mukanaan päivittäin koko ajan niin paljon tavaraa, että autolla on pakko liikkua, ei ole mitään muita mahdollisuuksia.

Kaupunkilaiset ikääntyvät koko ajan, monille vanhuksille tai muuten sairauden takia liikuntarajoitteisille muutaman sadan metrin kävelymatka on todella pitkä. Pysäköintipaikkoja maan pinnalta on vähennetty ja vähennetään koko ajan ja ne viedään kauas kalliisiin parkkihalleihin.

Onko keskusta tarkoitettu vain nuorille, rikkaille, perheettömille ja terveille ihmisille, joille on mahdollista tulla keskustaan ratikalla tai pysäköidä kalliisti Hämppiin? Jos ei autolla pääse keskustaan, tai sinne ei voi pysäköidä ilmaiseksi, ei sinne moni lapsiperhe, vanhus tai köyhä mene. (Itsehän kuulun nuoriin, terveisiin ja lapsettomiin, jotka mieluiten tulevat pyörällä tai kävellen keskustaan, mutta työssäni välillä on pakko liikkua myös autolla. Pysäköinnistä ei silti ole varaa maksaa maltaita, ja aika paljon on ollut viime aikoina pakko jättää töitä vastaanottamatta, kun se ei pysäköintihankaluuksien vuoksi ole ollut kannattavaa.)

Ilmianna |