Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.
Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Helppoa
Autoilija
13. huhtikuuta 2022 kello 0.40.37
Autoilu on helppoa. En ymmärrä valitusta ruuhkista saati että niiden takia pitäisi rakentaa uusi moottoritie suosittuun virkistysmetsään jossa kaupunkilaiset hoitavat terveyttään. Ruuhkat ovat niin kovin paikallisia ja lyhytkestoisia. Jos voi esim. työajan liukumilla säädellä vähän kulkemisaikaansa niin ne ovat helposti vältettävissä. Lisäksi kun julkista liikennettä parannettaisiin ja saataisiin esim. lähijunat seisakkeineen toimimaan niin osa autoilijoista varmasti vaihtaisi julkisiin ja helpottaisi niitä ruuhkiakin.
Toinen asia mitä en ymmärrä on valitus siitä ettei keskustaan pääse autolla. Siksikö että Hämeenkatu suljettiin yksityisautoilulta? Itse en sitä mukulakivirytyytystä ajellut ennenkään juuri koskaan, joten ei ole vaikuttanut mitenkään. Vaihtoehtoisia reittejä on ihan riittämiin. Parkkipaikkakin on aina löytynyt läheltä määränpäätä.
Se mistä parkkipaikkoja sitten taas ei löydy, on asuinalueet. Hankalaa on tulla syrjäkyliltä vaikkapa äitiä tai mummua tervehtimään kun uudempiin taloihin ei tehdä parkkipaikkoja, saati vieraspaikkoja. Sitten kun tiet on "yllättäen" tukossa
pysäköidyistä autoista niin kielletään vielä kadunvarsipysäköintikin..