Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.
Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Helppoja keinoja lisätä jalankulun houkuttelevuutta
ei talvikunnossapitoa
29. maaliskuuta 2022 kello 11.04.21
Erityisesti loppusyksystä kevääseen liikennemelu (autojen nastarenkaista johtuen) on häiritsevän voimakasta, ja se heikentää jalankulun houkuttelevuutta jalkakäytävillä. Ajonopeudet ovat hyvin usein yli rajoitusten (esim. Tampereen valtatiellä ja Hämeenpuistossa), mikä lisää liikennemelua entisestään. Ajonopeuksia tulisi hillitä esimerkiksi kameroin (tyhjäkin kameratolppa riittäisi hiljentämään nopeuksia huomattavasti, ei ole niinkään väliä, onko kamera oikeasti päällä). Liikennevaloista tulisi tehdä kevyttä liikennettä suosivia. Tällä hetkellä monin paikoin odotusajat punaisissa liikennevaloissa ovat kevyelle liikenteelle pitkiä ja liikennevalot suosivat autoliikennettä, mikä on ristiriitaista, mikäli kaupunki sanoo haluavansa edistää kevyen liikenteen käyttöä. Esimerkiksi Hämeenpuiston eteläosuudelle ja Tampereen valtatielle tulisi rakentaa liikennevaloja, joissa autoilijoiden valot vaihtuvat punaisiksi heti kevyen liikenteen edustajan painaessa nappia. Tällaisten toteutus lisäisi olennaisesti kevyen liikenteen käytön houkuttelevuutta. Myös liukkauden torjumiseen kevyen liikenteen väylillä tulee ehdottomasti kiinnittää enemmän huomiota kuin talvella 2021-22 on tehty.
Juho Mäntysalo
14. huhtikuuta 2022 kello 10.58.59
En näe hyvää syytä miksei kaikkia kaupungin keskusta-alueen suojateitä ole korotettu siten, että autot joutuvat "nousemaan" kävelykadun jatkeelle sen sijaan että jalankulkijat "laskeutuvat" autoille kuuluvalle alueelle. Tämä toimii mm. Hollannissa ja Tanskassa erinomaisesti.
Tämä vähentäisi merkittävästi viihtyisyyttä paitsi autojen vedenroiskeita vastaan, niin hidastaisi merkittävästi tilannenopeuksia, kannustaisi kestäviä liikkumistapoja, ennenkaikkea lisäisi turvallisuutta ja vähentäisi äänisaastetta.