Behörighet saknas.

Millaisessa ympäristössä on mukava kävellä?

Puhekupla 76
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.

Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Jalankulkuympäristö

Käyttäjän profiilikuva

Niko
29. maaliskuuta 2022 kello 12.28.00

Kävely on houkuttelevaa, kun autoliikenne ei aja liian kovaa ohitse. Viihtyisä kävely-ympäristö on tiivistä kaupunkia kivijalkaliikkeineen ja muine virikkeineen. Myös viihtyisät luontopolut ja tiet rajattuina puilla/muulla vihreällä tekee ympäristöstä parempaa. Talvisin hyvin hoidetut väylät houkuttelevat kävelemään toisin kuin loskaiset ja jäiset kadut (talvi 2021-2022 väylien hoito olisi voinut olla paljon parempaa). Jalankulkua houkuttelee etuudet liikennevaloristeyksissä ja lyhyet/nopeat tienylitykset. Kaiken kaikkiaan vehreät, puilla reunustetut ja kaupunkimaiset ympäristöt ovat viihtyisiä kävellä.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

syrjäytynyt kurja
31. maaliskuuta 2022 kello 11.23.43

Taajama-alueella olen samaa mieltä Nikon kanssa, mutta muuten itsestäni luonnonläheinen ympäristö on paras, ja keskustan ulkopuolella olisi toivottavaa, että uusia asuinalueita ei kaavotettaisi aivan vieri viereen. Esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana (tai jotain sitä luokkaa ainakin) Länsi-Tampereelle on rakennettu paljon uusia asuinrakennuksia, mm. Tesomajärven alueelle ja Myllypuronkadun varrelle, ja kulkureitit sinne luontopoluille ovat muuttuneet todella kurjan näköisiksi, kun siltä reitiltä on kaadettu vanhaa metsää vaikka kuinka paljon ja rakennettu kerrostaloja tilalle. Olemassaolevia muita metsikköalueita, mukaanlaskettuna Tesomajärven itsensä ympäristöä, on näiden vuosien saatossa myös karsittu ja harvennettu todella ankaralla kädellä.

Miksei sinne asuinalueiden väliin, tai edes kulkuväylien ja kerrostaloasuinalueiden välille voi jättää sitä pientä metsäalaa? Muutama istutettu lehtipuu ei voi mitenkään korvata sitä vanhaa komeaa havu- ja sekametsää, ja samaa mieltä lienevät alueen linnut ja oravatkin, joita olisi kävellessä ilo seurata.

Tällainen loputon puiden massakaataminen ei kaupunkia suinkaan kaunista, puhumattaakaan siitä, minkälainen vahinko se on ympäristölle.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Soffe
5. huhtikuuta 2022 kello 18.52.31

syrjäytynyt kurja kirjoitti:

Taajama-alueella olen samaa mieltä Nikon kanssa, mutta muuten itsestäni luonnonläheinen ympäristö on paras, ja keskustan ulkopuolella olisi toivottavaa, että uusia asuinalueita ei kaavotettaisi aivan vieri viereen. Esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana (tai jotain sitä luokkaa ainakin) Länsi-Tampereelle on rakennettu paljon uusia asuinrakennuksia, mm. Tesomajärven alueelle ja Myllypuronkadun varrelle, ja kulkureitit sinne luontopoluille ovat muuttuneet todella kurjan näköisiksi, kun siltä reitiltä on kaadettu vanhaa metsää vaikka kuinka paljon ja rakennettu kerrostaloja tilalle. Olemassaolevia muita metsikköalueita, mukaanlaskettuna Tesomajärven itsensä ympäristöä, on näiden vuosien saatossa myös karsittu ja harvennettu todella ankaralla kädellä.

Miksei sinne asuinalueiden väliin, tai edes kulkuväylien ja kerrostaloasuinalueiden välille voi jättää sitä pientä metsäalaa? Muutama istutettu lehtipuu ei voi mitenkään korvata sitä vanhaa komeaa havu- ja sekametsää, ja samaa mieltä lienevät alueen linnut ja oravatkin, joita olisi kävellessä ilo seurata.

Tällainen loputon puiden massakaataminen ei kaupunkia suinkaan kaunista, puhumattaakaan siitä, minkälainen vahinko se on ympäristölle.

Ehdottomasti pitäisi mahdollisimman vähän kaataa metsää kun rakennetaan uutta ja hyödyntää jo olemassa olevaa metsää viherrakentamisessa, -käytävissä yms.. Oikean metsän takaisin "kasvattaminen" on lähes mahdotonta tai ainakin erittäin kallista ja aikaa vievää puuhaa!

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Juho Mäntysalo
14. huhtikuuta 2022 kello 11.01.26

En ymmärrä miksi esimerkiksi ratikkakiskot ylittävien suojateiden valot ovat punaisia silloinkin kun yhtään ratikkaa ei ole näköpiirissä. Ne valot voisivat olla oletusarvoisesti vihreitä ja muuttua punaiseksi vain ratikan ollessa tulossa. Nyt niissä on jostain syystä kyykytysnapit, jotka eivät edes muutu välittömästi vihreiksi painaessa - vaikkei ratikkaa ole edes tulossa.

Luulisi että järjestelmä jossa ratikka osaa muuttaa liikennevalot lähestyessään olisi implementoitu, tai ainakin mahdollista toteuttaa.

Ilmianna |