Millaisessa ympäristössä on mukava kävellä?

Puhekupla 76
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.

Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Esteettömyys on tasa-arvoa, jota kaupunkimme auraustöissä ei humioida mitenkään.

Käyttäjän profiilikuva

Jari
29. maaliskuuta 2022 kello 14.00.45

Viestini koskee esteettömyyden sivuuttavaa auraustyötä Hervannassa ja muualla kaupungissa, josta aiheutuu suuria vaikeuksia liikuntarajoitteisille Liikun pyörätuolilla elinikäisen CP-vamman vuoksi eli puhun siis omista kokemuksista. Etelä- Hervannassa on tyypillistä, että lumet on aurattu tai jätetty polven korkeudelle suojatien etee, niin että se aiheuttaa vaaratilanteita kevyessä liikenteessä vaivalloisemmin liikkuville. Esimerkiksi kotini lähellä näyttelijänkadun ja näyttämökadun välisellä suojatiellä Kaikki lumet on aurattu monestu suojatien loppupään ja siitä alkavan jalkakäytävän päälle siten, ettei siitä pääse pyörätuolilla tai käsipyörällä näyttämökadun turvaan. Kyseessä on vilkas liikenteinen linja-autojen risteyskohta, jossa nimenomaan pitäisi päästä nopeasti tien yli, jollei halua kuolla. Toinen samanlainen ongelmakohta löytyy heti Etelä-Hervannasta lähtevän raitiovaunu-pysäkin vierestä.

On melkoinen yllätys lähteä ylittämään tietä pyörätuolilla ja huomata bussin tai Raitiovaunun saapuessa suojatienpään kulkuväylä on tukossa ja liikkuminen estetty siihen auratulla tai jätetyllä lumella. Kyseinen yksityisautoilun ehdolla tehty auraustapa paitsi asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan liikkumisen suhteen, saattaa heidät hengenvaaraan tietä ylittäessä. Lisäksi liian monta kertaa lumet on aurattu autotieltä kävelytielle tai tie muuttuu vyöhyke aurauksen seurauksena kesken matkan auraamattomaksi mikä tekee liikkumisesta mahdotonta. Suomen hallituksen esityksessä HE281/2004 todetaan, että liikenteen esteettömyydellä kadun kunnossapidon laatutasontavoitteena tarkoitetaan, että eri tavoin liikkuvat voivat tästä tai toimintarajoitteestaan huolimatta käyttää katuja ja yleisiä alueita.

Tampereen kaupunki markkinoi itseään esteettömänä ja yhdenvertaisena paikkana elää, mutta käytäntö on ihan muuta. Nyt auraus työt on tehty 25-35 vuotiaan citymaasturin omistajan näkökulmasta, joka ei ilmeisesti kaupungin mukaan koskaan vanhene tai sairastu. Myös liikuntarajoitteiset ihmiset kaipaavat itsenäistä liikuntaa ja mahdollisuuden poistua kodistaan ilman sote-taksia, myös vammaisilla ihmisillä on töitä harrastuksia ja yhteiskunnan odotuksia täytettävinään. Tällainen auraus on törkeää piittaamattomuutta liikkumisen mahdollisuuksistamme ja vastaa jollain tapaa kotiarestia ja vapauden riistoa.

Ilmianna |