Millaisessa ympäristössä on mukava kävellä?

Puhekupla 76
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.

Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Tila ja helppous

Käyttäjän profiilikuva

Allu
30. maaliskuuta 2022 kello 11.06.09

Tila ja helppous. Siinä se. Kävely on mukavaa, kun jalkakäytävä on tilava, autot ei huristele ohi kosketusetäisyydeltä ja kävelymatka on lyhyempi kuin autoilu.

Kun jalkakäytävällä ja tietenkin pyörätiellä on tilaa kulkea, on mukavaa liikkua jalan tai pyörällä pitempiäkin matkoja. Ongelmat syntyy, kun tila loppuu ja se on aina kortilla keskusta-alueella. Tilan tuntu tuo rauhallisuutta kulkemiseen ja aluetta mahtuu piristämään myös istutuksilla.

Tilava jalkakäytävä tuo myös turvallisuuden tunnetta. Ahtaat väylät ja autoliikenne tekevät kulkemisesta vaarallisen tuntuista. Aiemmin mainittiinkin jo kurakylvyt, jotka ovat seurausta ahtaudesta ja tilannetajuttomista autoilijoista. Houkuttelevuus kasvaa, kun turvattomuus vähenee. Tiedän kokemuksista, että kuuttakymppiä huristelevaan autoon osuminen sattuu ihan h***sti ja jalankulkija siinä häviölle jää joka kerta.

Tiestö on suunniteltu autoilijoita varten. Autolla on lyhin, suorin ja kätevin tapa päästä paikasta toiseen. Pitää palata 1900-luvun alkuun, jolloin jalankulkijalla oli suorimmat reitit ja ajoneuvot kiertelivät, mistä pääsivät.

Kaikkien palvelujen keskittäminen yhteen nippuun lisää sitä väen määrää, jotka ovat kävelymatkan ulkopuolella palveluista ja siis käyttävät todennäköisesti autoa kulkemiseen. Palveluiden hajauttaminen asuinalueille pienemmiksi yksiköiksi lisää varmasti jalankulkua. Keskittäminen ei paranna palveluja, ei vähennä kuluja eikä saa ketään päättämään, että auton sijaan menenkin kävellen.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Kivijalkakauppakeskittymät ovat hyviä
31. maaliskuuta 2022 kello 9.28.44

Olen pääosin samaa mieltä kuin Allu mutta eri mieltä palvelujen keskittämisestä.

Julkiset ja kaupalliset palvelut pitäisi keskittää kaupungin keskustaan ja aluekeskuksiin. Niihin pitää saada hyvät ja toimivat joukkoliikenneyhteydet, jotka vievät lähelle esim. kauppakeskuksen ulko-ovea (toisin kuin automarketeissa, joissa bussipysäkki voi olla useiden satojen metrien päässä kaupan ovelta). Kun joukkoliikenne toimii hyvin, on helpompaa lähteä kävellen asioille.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

syrjäytynyt kurja
31. maaliskuuta 2022 kello 11.50.38

Kivijalkakauppakeskittymät ovat hyviä kirjoitti:

Olen pääosin samaa mieltä kuin Allu mutta eri mieltä palvelujen keskittämisestä.

Julkiset ja kaupalliset palvelut pitäisi keskittää kaupungin keskustaan ja aluekeskuksiin. Niihin pitää saada hyvät ja toimivat joukkoliikenneyhteydet, jotka vievät lähelle esim. kauppakeskuksen ulko-ovea (toisin kuin automarketeissa, joissa bussipysäkki voi olla useiden satojen metrien päässä kaupan ovelta). Kun joukkoliikenne toimii hyvin, on helpompaa lähteä kävellen asioille.

Joukkoliikenteellä kulkeminen ei ole kävellen asiointia.

Mikäli palvelut ovat niin kaukana, että niitä ei saa hoidettua kävellen tai pyörällä, se merkittävin osa yksityisautoilijoista tuskin lähtee vaihtamaan joukkoliikenteeseen, vaikka se linja-auto ajaisi kauppakeskuksen sisään. Yksityisauton mukavuus kun on aivan toista luokkaa kuin joukkoliikenteessä. Yksityisautolla ei tarvitse pysähtyä joka pysäkille, kuunnella muiden matkustajien pitämää meteliä tai väistellä (kömpelöiden kauppakassien kanssa!) muita matkustajia, jne. Nykyään joutuu myös tyypillisesti vaihtamaan, mikä tuskin yksityisautoilijaa houkuttaa.

Mikäli keskittämisen sijaan palveluita hajautetaan niin, että ne ovat kävelymatkan päässä, ja kävelyreitit ovat miellyttäviä kulkea, niin vältetään kaikki edellä mainitut epämukavuustekijät, ja kynnys jättää se auto kotiin on paljon alhaisempi.

Ilmianna |