Pyörä on usein nopein kulkuväline kaupungissa. Tampereen seudulla on kattava kevyen liikenteen verkosto. Vilkkaimmilla alueilla kävelijöille ja pyöräilijöille on omat kaistansa. Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty erityisesti keskuksissa ja joukkoliikenteen solmukohdissa.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita polkupyörän kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Talvikunnossapitoon satsattava
Pyöräilyfani
29. maaliskuuta 2022 kello 15.39.50
Pyörä on ehdottomasti terveellisin liikenneväline ja sen käyttömukavuuteen pitää panostaa paljon nykyistä enemmän. Ympärivuotinen pyöräily mahdollistetaan pitämällä pyörätiet kunnossa aktiivisella auraamisella esim. Oulun malliin. Jäisiä ja muhkuraisia pyöräteitä ei pidä hyväksyä. Pyöräteillä pitää olla turvallista lastenkin ajaa. Näin voimme totuttaa seuraavankin sukupolven terveelliseen ja kestävään liikkumiskulttuuriin.
MK
2. huhtikuuta 2022 kello 10.40.05
Oulun mallin mukaan voisi talvikaudelle kehitellä isoimmille väylille, joissa on erilliset kävely- ja pyöräilykaistat, maahan heijastettavat pyörätiemerkit. Näin saataisiin korvattua lumen alle jäävät merkinnät. Talvella väylät ovat jo muutenkin kapeammat ja kun merkintöjä ei näy tiessä, kaikki kulkevat sikin sokin missä sattuu.
Ope
10. huhtikuuta 2022 kello 22.28.20
Olen toiminut aiemmin luokanopettajana Oulussa. Siellä oli hyvin tavanomaista, että pyörällä liikuttiin talvella. Muuttaessani Tampereelle, olen hämmästellyt tyhjiä pyörätelineitä talvisin. Alkuun kannustin oppilaita pyöräilemään myös talvisin, mutta nyt into on hiipunut. Suurin syy on se, että välillä kevyen liikenteen väylät ovat niin huonosti hoidettuja, että niillä pyöräily on jopa vaarallista. Paikoitellen väylät ovat vain joitakin kymmeniä senttejä leveitä ja lisäksi kaltevia pintoja. Vierestä bussit pyyhkivät ohi sellaisella nopeudella, että liukastuessaan näiden eteen ei henkiin jäämiselle ole kovin suuria todennäköisyyksiä. Itselleni kävi tällainen tilanne tänä talvena, kun noin 40cm leveästä väylästä osa olikin jo ajoradan puolella ja rengas lähti alta rotvallin reunan kohdalla. Onneksi bussi ei ollut aivan kohdalla, vaan ehti jarruttaa, kun lensin kyljelleni ajoradalle.
Talvikunnossapitoa väylille tehdään, mutta kunnossapidon kriteerit ovat vääränlaiset ja lopputulos on tämän vuoksi heikkoa. Oulussa kunnossapitäjät saavat myös mm. bonuksia, mikäli itse ajavat kyseisiä väyliä polkupyörillä. Uskallan väittää, että Tampereella kevyen liikenteen väylien kunnossapitäjät eivät itse käytä väyliä. Esimerkiksi Nekalantiellä oli tänä talvena ainakin kolmen viikon ajan kohtia, joissa väylälle jäätyi aina yöaikaan jopa 10cm uria. Näissä ihmiset sitten kaatuilivat - näin useampia kaatumisia. Tuon 2km pätkän olisi ajanut joku iltapäivä 10 minuutissa puhtaaksi, mutta ilmeisesti kunnossapidon kriteerit eivät täyttyneet ja mitään ei tehty asialle.