Pyörä on usein nopein kulkuväline kaupungissa. Tampereen seudulla on kattava kevyen liikenteen verkosto. Vilkkaimmilla alueilla kävelijöille ja pyöräilijöille on omat kaistansa. Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty erityisesti keskuksissa ja joukkoliikenteen solmukohdissa.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita polkupyörän kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Sepeli tappaa pyöräilyinnon
Neppari
1. huhtikuuta 2022 kello 6.37.54
Olin aikeissa talvipyöräillä tänä vuonna aina kun mahdollista töihin Kangasalta Sarankulmaan Tampereelle, mutta innon tappoi heti alkutalvesta pyöräteille kylvetty sepeli. Kuukauden sisällä piti paikata rengas 3 kertaa, vaikka käytössä oli pistosuojatut renkaat. Nuolen teräviä sepelin paloja syyllisenä joka kerta.
Kun sitten lumisina päivinä, jolloin pyöräteille kuormattu sepeli ei olisi ehkä ollut niin iso haitta sepelin upotessa lumeen, piti pyöräteiden aurausta sujuvaan ajokuntoon odottaa jopa useampi päivä. Jokainen talvella pyöräillyt ymmärtää, että auraamattomalla tiellä polkeminen on niin raskasta ja haastavaa etenkin alamäessä, kun käytössä ei ole fatbikea vaan matkapyörä, että into lähteä polkemaan töihin 20 km matkaa lumisohjoa täynnä oleville teille, kun siihen kuluu vielä huomattavasti normaalia pidempi aika, ei houkuta yhtään. Siihen loppui omalta osaltani talvipyöräily ja jatkui autoilu.
Talvella Oulussa käydessäni huomasin siellä pyöräteitä hiekoitettuna hiekalla sepelin sijaan. Voisiko se olla toimiva ratkaisu sepelin saamiseksi pois pyöräteillä.
Kaipaisin sovellusta, josta reaaliajassa voisi tarkistaa pyöräteiden kunnossapitoon liittyviä toimenpiteitä, etenkin aurauksen osalta. Olisi hyvä määrittää vaikka ns pääväylät pyöräteiden osalta Tampereen ja sen lähiseutujen alueella, jolloin niiden kunnossapitoon kiinnitettäisiin huomattavasti enemmän huomiota ja silloin voisi valita vaikka normaalia pidemmän, mutta varmasti hoidetun pyöräilyreitin.
Nyt odottelen kuumeisesti pyöräteiden puhdistusta, jotta edes kesän ajan voisi jatkaa työmatkapyöräilyä ja jättää auton kotiin. Näillä bensan hinnoilla se on enemmän kuin toivottavaa. Muutoin pyörätiet Kaukajärven osuutta (Vehmainen - Messukylä väli) lukuunottamatta ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa työmatkateitilläni (Lentola, Kaukajärvi, Messukylä, Turtola, Veisu, Nekala, Hatanpää, Sarankulma). Soutustadionin ohittavan pyörätien asfaltti on kuoppainen ja epätasainen.
Jos jotain voisi vielä toivoa, niin pyöräilijöiden suosiminen liikennevalojen vihreällä aallolla Lahdenperänkadun suoralla. En tiedä miten hyvin se on mahdollista, mutta ainahan voi toivoa.