Millaisessa ympäristössä on hyvä pyöräillä?

Puhekupla 46
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Pyörä on  usein nopein kulkuväline kaupungissa. Tampereen seudulla on kattava kevyen liikenteen verkosto. Vilkkaimmilla alueilla kävelijöille ja pyöräilijöille on omat kaistansa. Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty erityisesti keskuksissa ja joukkoliikenteen solmukohdissa.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita polkupyörän kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Pyöräilyn edistämiseen perusteluita (tieteellisiä, eettisiä ja käytännöllisiä) on sivukaupalla

Käyttäjän profiilikuva

Helpoiten ja edullisimmin fillarilla
14. huhtikuuta 2022 kello 23.50.39

Perusteluita löytyy tästäkin forumista, mutta myös kirjallisuudesta, tutkimuksista, dokumenteista jne. Tässä mielessä kehittämisessä ollaan vielä melkeinpä kehitysmaatasolla. Jos pyöräilyolot ja kulttuuri olisivat optimia lähellä, kulkutapaosuuskin olisi kaiketi 90-100% (pois lukien sellaiset rahdit yms. joita ei voida polkupyörillä suorittaa ja muut vaikeat tai mahdottomat tapaukset).

Moni pyöräilee halusta pyöräillä, varsinkin poluilla ja puistoreiteillä pyöräily menee harrastuksesta, mutta katupölymeluruuhkarysät ovat erittäin vastenmielisiä, eikä niitä olisi, jos em. ongelmat olisi ratkaistu.

On saatava lisää potentiaalisia myönteisiä motiiveja pyöräilyyn ja poistettava kielteisiä ilmiöitä ja syitä. Selvittämällä tarvittaessa aiempaa perusteellisemmin syitä, miksi pyörä jää parkkiin tai hankkimatta, voidaan saada edistystä.

Monille pyörän huolto- ja korjaus ovat haaste tai este (vaikka auton vastaavat kulut ovat helposti kymmenkertaisemmat ja itse tehtyinä huomattavasti vaativammat). Itsehuoltopisteitä, pumppuja jne. voisi lisätä tai edes kokeilla, samoin opasteita, kursseja tai tiedotusta (linkeistä kuvauksineen).

Pyörävarkaudet tulisi olla taloudellisen hyödyn osalta odotusarvoltaan negatiivia, jolloin varas todennäköisesti jäisi tappiolle. Loppuisi ainakin ammattirikollisuus. Kaikin puolin sanktiot samalle viivalle sota- ja metsästyslain kanssa niin, jokainen voisi miettiä asiat uusiksi, olivatpa potentiaalisia uhreja tai rikollisia.

Sopivilla fillareilla, ylläpidoilla, turvallisuusvalinnoilla ja lukituksilla fiksu fillaristi pärjää kyllä 365 vrk nykyiselläänkin vaihtelevan tyydyttävästi, mutta paljon on infrassa (ja kulttuurissakin) tehtävää ja tehtävissä, kyse on pitkälti vain rationaalisesta, tutkimusperusteisesta priorisoinnista.



Ilmianna |