Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Puhekupla 97
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.

Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei lasketa kaikkea ratikan varaan

Käyttäjän profiilikuva

TL
29. maaliskuuta 2022 kello 10.37.07

Ratikka on jo nyt heikentänyt kulkuyhteyksiä monista kaupunginosista, kun bussiyhteyksiä on vähennetty ja pysäkkien välit ovat liian pitkät. Tämän seurauksena moni on joutunut siirtymään yksityisautoiluun, mikä ei varmaankaan ollut tarkoitus. Siksi sekä poikittaislinjoja että ratikan rinnalla kulkevia pitkittäislinjoja pitäisi kehittää niin, ettei ainoa vaihtoehto eri kaupunginosien välillä siirtymiseen ole keskustan kautta. Jos matkustusajat kasvavat liian pitkiksi, moni käyttää mieluummin autoa.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

JS
29. maaliskuuta 2022 kello 11.20.54

Tämä on aivan totta. Linjaston kehittämistä pitäisi huomioida entistä enemmän verkostona yksittäisten linjojen sijaan. Nytkin näköjään omaa jalkaa ammutaan Lielahdessa kun tuleva raitiotiepysäkki rakennetaan satojen metrien päähän junaradasta, jotta järkevää vaihtomahdollisuutta ei tule. Mukavalla ja nykyaikaisella tavalla voi sitten kulkea keskustan kautta tai kerran viikossa kulkevalla palvelulinjalla kaikki asuntokadut kiertäen.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

ML
29. maaliskuuta 2022 kello 11.27.42

JS kirjoitti:

Tämä on aivan totta. Linjaston kehittämistä pitäisi huomioida entistä enemmän verkostona yksittäisten linjojen sijaan. Nytkin näköjään omaa jalkaa ammutaan Lielahdessa kun tuleva raitiotiepysäkki rakennetaan satojen metrien päähän junaradasta, jotta järkevää vaihtomahdollisuutta ei tule. Mukavalla ja nykyaikaisella tavalla voi sitten kulkea keskustan kautta tai kerran viikossa kulkevalla palvelulinjalla kaikki asuntokadut kiertäen.

Itsekin samaa mieltä. Syöttöliikenne ratikalle on teoriassa hyvä idea (koska pysäkeille voi olla pitkäkin matka, itsellä kävelymatka tuplautui ratikan myötä), mutta käytännössä vie tosi paljon aikaa. Ja sitten kun ratikallakaan ei pääse suoraan kaikkialle (minne katosi Hervanta-TAYS suora ratikkalinja, joka suunnitelmissa pitkään oli?), pitää vaihtaa vielä uudestaan. Ratikka-aikaa edeltävä suora, nopea bussiyhteys vaihtui joko pitkään kävelymatkaan + 2 vaihtoon, tai lyhyempään kävelymatkaan + 3 vaihtoon, mikä käytännössä kaksinkertaisti matka-ajan - puhumattakaan siitä, jos syöttöbussi onkin myöhässä (mitä myös tapahtuu). Hervanta-TAYS/TAMK-välille tarvitaan nopea suora yhteys takaisin!

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Liisi
13. huhtikuuta 2022 kello 20.16.03

Tämä on hyvä kommentti. Ensin houkutellaan asuinalueille tietyillä bussiyhteyksillä - esim Vuoreksesta suora linja Taysiin - ja kun asuinalue on lähellä valmista katkaistaan se linja. Asuinpaikan perässä muuttaminen ei tule kyseeseen kun ei voi tietää mikä linja seuraavaksi katkaistaan. Mutta eipä tämä houkuttele uusia asukkaita, jos ei ole omaa autoa käytössä.

Ilmianna |