Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Tallinnan malli Tampereelle?
Nysse meni
29. maaliskuuta 2022 kello 11.15.25
Kaikkein parasta olisi toki, jos joukkoliikenne tehtäisiin kokonaan maksuttomaksi tamperelaisille (vrt. Tallinnan malli), mutta epäilen valitettavasti, että Tampereen kaupunginvaltuutetuilla ei ole tähän poliittista tahtoa. Tämä olisi kuitenkin ehdottomasti tehokkain tapa lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Ellei joukkoliikenne ole ilmaista, kuten todennäköisesti ei jatkossakaan tule olemaan, matkan maksaminen tulisi onnistua mahdollisimman matatalla kynnyksellä, myös käteisellä. Käteisen käytöstä luopuminen linja-autoissa ei edistä tätä tavoitetta, sillä kaikilla ihmisillä ei ole käytössään matkakorttia, älypuhelinta tai lähimaksukorttia. Joukkoliikennevälineen kyytiin pitäisi päästä hänenkin, jolla on vain muutama kolikko taskussa, kuten koko edellisen vuosisadan ajan on ollut asian laita. Huoltovarmuus korostuu kriisiaikoina, ja käteisen käyttö tulisi nostaa uudelleen kunniaan.
Tolkun toimija
31. maaliskuuta 2022 kello 9.01.14
Tallinnassa kävi niin, että pyöräilijät ja kävelijät siirtyivät maksuttomaan joukkoliikenteeseen, autoilijat jatkoivat autoiluaan. Ihminen on mukavuudenhaluinen. Maksuttomuus ei ole ratkaisu, käyttäjät maksavat on hyvä periaate.
AS
12. huhtikuuta 2022 kello 20.42.00
Viimeisimmän tiedon mukaan vain noin 1% kaikista matkoista on maksettu käteiselle Nysse liikenteessä vuoden sisään. Oletan vahvasti että suurimmalle osalle joukkoliikenteen käyttäjistä käteisen poistuminen ei näy millään tavalla. Käteisen pitäminen bussissa on myös kallista ja mahdollinen turvallisuusriski.