Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Puhekupla 97
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.

Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Joukkoliikenteestä houkuttelevampi

Käyttäjän profiilikuva

MerSii
29. maaliskuuta 2022 kello 13.41.48

Joukkoliikenteen houkuttelevuus riippuu siitä, keneltä kysytään. Käytännössä ainoa tyytyväisyyden tae näyttäisi olevan se, että jokaikisen kaupunkilaisen kotiovella on pysäkki, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sen sijaan, että yritetään vain saada lisää matkustajia, pitäisi miettiä, millä saadaan pidetyksi jo nyt joukkoliikennettä käyttävät, jonka myötä kyllä lisääkin tulee, kun tieto toimivasta liikennöinnistä leviää.

Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista olisi synnyttää lisää poikittaisliikennettä, ettei tarvitsisi aina ajaa keskustan kautta. Esim. omalla kohdallani tulee joskus eteen tilanne, että jokin postilähetys menee (idioottimaisesti) lähimmän postitoimipaikan sijaan Kaukajärvelle. Pappilasta on aika vaikea päästä Kaukajärvelle muuten kuin ajamalla keskustan kautta, johon tuhrautuu aikaa toista tuntia, joten on pakko mennä autolla. Opiskelijoillakin on tarvetta päästä liikkumaan poikittaissuuntaisesti, joten tulisi huolehtia siitä, että ns. koululaisvuoroja on riittävästi. Poikittaislinjojen liikennöintitiheyden ei tarvitsisi olla kovinkaan laaja ja bussitkin voisivat olla pienempiä, varsinkin hiljaisimpaan aikaan.

Vyöhykkeet kaupungin sisällä pitäisi poistaa ja palata entiseen käytäntöön, sillä kaikkien veroja maksavien tamperelaisten tulisi olla tasavertaisen hinnoittelun piirissä. Kaupunkien välillä voisi sitten olla käytössä erilainen hinnoittelu, miten se sitten toteutetaankin. Paljon on esitetty kokonaan maksutonta joukkoliikennettä, mutta henkilökohtaisesti en sitä kannata, sillä ilman matkalipputuloja mahdollisuus liikennöinnin kehittämiseen vähenee ja pahimmassa tapauksessa sitä joudutaan jopa supistamaan varojen puutteessa!

Teiskontien ja Niihamantien risteyksessä on liityntäpysäköintialue, mikä antaa pidemmältä omalla autolla tuleville mahdollisuuden välttyä keskustassa ajamiselta sekä kalliinpuoleisilta pysäköintimaksuilta. Tällaisia pysäköintialueita pitäisi olla riittävästi kaikilla sisääntuloväylillä.

Iso osa Tamperetta sijaitsee järvien välisellä kannaksella, mikä luonnollisesti tekee joukkoliikenteen suunnittelusta haastavaa, mutta jos tahtoa - ja taitoa - riittää, ei se ole lainkaan mahdotonta!

Ilmianna |