Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Puhekupla 97
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.

Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Vaihdottomuus kunniaan

Käyttäjän profiilikuva

syrjäytynyt kurja
29. maaliskuuta 2022 kello 19.10.35

Olen käytännössä joutunut nimenomaan vähentämään joukkoliikenteen käyttöä raitiovaunun alettua toimintansa. Syynä on yksinkertaisesti vaihdot. Asun sellaisessa osassa kaupunkia, jonka lähellekään raitiovaunu ei tule eikä ole edes suunniteltu tulevaisuudessa tulevan.

Aiemmin minun oli mahdollista kulkea melkein minne tahansa minua kiinnostavaan määränpäähän Tampereella vaihdotta, mutta nyt reittien uudistamisen myötä on minulta sulkeutunut paljon mahdollisuuksia harrastaa tai osallistua muunlaiseen toimintaan, ellen kulje sitten sen seitsemällä eri ajoneuvolla sitä matkaa.

Ajoneuvosta toiseen vaihtaminen on ihan oikeasti hyvin harvasta sitä kivaa puuhaa, jota nämä tämänhetkisten reittien suunnittelijat sen mainostavat olevan, ja tämänhetkinen reittisuunnittelu toimii käytännössä lähinnä keskustassa liikkuvien eduksi. Vielä pahempi tilanne on niillä, joille se vaihto on täysin mahdoton tekijä. Kuulun itse tähän ryhmään. Monelle sairaalle, vammaiselle ja vaivaiselle jo se pelkkä yhdellä linja-autolla kulkeminen on hyvin raskasta, ja vaihto on sitten jo kohtuuttoman raskasta tai käytännön tasolla tosiaankin jopa mahdotonta. Vaihdot eivät ole esteettömyyttä.

Julkisen liikenteen reitit siis lähinnä huononevat, ja hinnat samalla nousevat. Yksityisautoilu ei ole koskaan kuulostanut näin houkuttavalta.

Ilmianna |